اخبار حوزه فلزاتاخبار

محدودیت‌های فلزی شی جین‌پینگ خطر نتیجه معکوس را دارد زیرا G-7 به دنبال جایگزینی برای چین است

تصمیم چین برای کنترل صادرات دو فلز کلیدی نشان داد که قدرت مقابله با اقدامات ایالات متحده، ژاپن و اروپا برای قطع ارتباط پکن از فناوری پیشرفته را دارد. اما خطر نتیجه معکوس نیز دارد.

سیستم جدید صدور مجوز صادرات که اواخر روز دوشنبه رونمایی شد، موقعیت غالب چین را در تولید جهانی گالیوم و ژرمانیوم که برای ساخت تراشه‌ها، خودروهای الکتریکی و تجهیزات مخابراتی استفاده می‌شوند، نشان داد. به نظر می‌رسد این اعلامیه – درست چند روز قبل از سفر جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن – به چین اهرمی بدهد زیرا کاخ سفید را مجبور می‌کند تا کنترل‌های صادراتی را که خطر توسعه کشور را مختل می‌کند حذف کند.

با این حال، این اقدام یک شمشیر دو لبه است و ممکن است به سادگی تلاش‌های این کشورها برای کاهش وابستگی به دومین اقتصاد بزرگ جهان را تسریع بخشد. اگر پکن در مقطعی از این قوانین جدید برای محدود کردن محموله‌ها و کاهش عرضه به سایر کشورها استفاده کند، احتمالاً قیمت‌ها افزایش می‌یابد و افزایش تولید در ژاپن، کانادا، ایالات متحده یا جاهای دیگر اقتصادی‌تر می‌شود.

جا یان چونگ، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: «این بخشی از تلالوهایی است که جمهوری خلق چین با ایالات متحده و متحدانش بازی می کند. اشاره او به نام رسمی کشور، جمهوری خلق چین بود. ممکن است شوک اولیه ای به بازارها و شرکت ها وارد شود، اما با گذشت زمان، اگر این محدودیت ها ادامه یابد، بازارها و شرکت ها تعدیل می کنند.

این اقدام بر معضلی که رئیس جمهور شی جین پینگ با آن مواجه است، تاکید می کند، زیرا او به دنبال مقابله با تلاش های ایالات متحده برای جلوگیری از دسترسی چین به تراشه های مورد نیاز برای تسلط بر فناوری مانند هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی است. هرگونه اقدام متقابل تنها به آمریکا و اروپا مهمات بیشتری می دهد تا فشار بیاورند، چیزی که دولت شی جینپینگ به دنبال مقابله با آن بوده است.

روی لی، معاون وزیر امور خارجه تایوان، در مورد اقدامات جدید گفت: چین همیشه رویکرد تلافی جویانه را اتخاذ می کند، که او آن را تلافی برای کنترل صادرات توسط ایالات متحده و سایر کشورهای دموکراتیک خواند. اینها “به شتاب دهنده ای برای کشورهایی از جمله تایوان، کره جنوبی و ژاپن تبدیل خواهند شد تا وابستگی ما به تامین آن مواد معدنی و مواد حیاتی را به چین کاهش دهند.”

سلاح کمیاب خاکی

تلاش‌های قبلی چین برای محدود کردن فروش خاک‌های کمیاب تنها سهم بازار این کشور را کاهش داده است، زیرا سایر کشورها برای تامین منابع فلزاتی که تحت کنترل چین نیستند، تلاش می‌کنند.

چین برای اولین بار در دهه 1990 یک سیستم صدور مجوز صادرات را برای خاک های کمیاب معرفی کرد و در عین حال به تدریج مالیات ها را افزایش داد و شرکت هایی را در ژاپن و جاهای دیگر که به منابع چینی متکی بودند فشار وارد کرد. اما این تغییر بزرگ در سال 2010 اتفاق افتاد، زمانی که پکن به طور موقت صادرات به ژاپن را در واکنش به برخورد یک قایق ماهیگیری چینی و گارد ساحلی ژاپن در نزدیکی جزایری که هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند، متوقف کرد.

این حادثه رقابت را برای یافتن منابع جایگزین از چین به راه انداخت. بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، تولید استرالیا و ایالات متحده متعاقباً افزایش یافت و سهم چین از تولید معدن را به 70 درصد از عرضه جهانی در سال 2022 کاهش داد.

بر اساس گزارش مرکز اطلاعات مواد معدنی حیاتی بریتانیا، چین در حال حاضر حدود 94 درصد از تولید گالیوم جهان را به خود اختصاص داده است. با این حال، یافتن این فلزات بسیار کمیاب دشوار نیست، اگرچه چین آنها را ارزان نگه داشته و استخراج آنها می تواند نسبتاً هزینه بالایی داشته باشد.

محققان گروه اوراسیا از جمله آنا اشتون در یادداشتی نوشتند: «تحمیل محدودیت‌های صادراتی باعث کاهش تسلط بر بازار می‌شود». «اگر اینگونه اعمال شود، محدودیت‌های جدید صادرات مواد معدنی چین می‌تواند انگیزه جدیدی برای تولیدکنندگان خارجی ایجاد کند تا تولید خود را به خارج از چین منتقل کنند و روند تنوع زنجیره تأمین را تسریع بخشد.»

چین گفت که هدف سیستم صدور مجوز جدید برای صادرات گالیم و ژرمانیوم، همراه با ترکیبات شیمیایی آنها، حفاظت از امنیت ملی است – همان توجیهی که توسط ایالات متحده و متحدانش برای کنترل صادرات آنها ارائه شده است.

با این حال، این اعلامیه نگرانی اروپا را در مورد اختلال احتمالی در زنجیره تامین در کوتاه مدت برانگیخت و احتمالاً بحث در مورد چگونگی کاهش اتکای بلوک به چین را تحریک خواهد کرد.

اتحادیه اروپا ماه گذشته یک استراتژی جدید امنیتی اقتصادی را اعلام کرد و قانون مواد خام حیاتی را برای تسهیل تامین مالی و مجوز برای پروژه‌های جدید معدنی و پالایشی و همچنین برای ایجاد اتحادهای تجاری برای کاهش وابستگی بلوک به تامین‌کنندگان چینی اجرا کرد. اگر از قوانین جدید برای محدود کردن صادرات استفاده شود، تشدید تنش‌ها می‌تواند توانایی این بلوک را برای تغییر اقتصاد خود به سمت سازگاری با محیط زیست تهدید کند.

بر اساس بیانیه وزارت صنعت کره در روز سه شنبه، که اشاره کرد منابع دیگری از این دو فلز وجود دارد، به نظر می رسد تأثیر فوری این تغییرات محدود باشد.

با این حال، حتی اگر چین از این قانون جدید برای محدود کردن صادرات در مقطعی در آینده استفاده نکند، مسلماً بیشتر از ایالات متحده برای از دست دادن دارد، به‌ویژه که چالش‌های اقتصادی فزاینده این کشور سؤالاتی را در مورد اینکه آیا هرگز به عنوان بزرگ‌ترین کشور جهان خواهد رسید یا نه به وجود می‌آورد.

موثرترین ابزار پکن برای تحریم دیگران، قطع دسترسی به بازار عظیم خود یا محدود کردن صادرات کالاهای مهم استراتژیک است. اما این امر باعث جدایی از چین می‌شود که پکن می‌خواهد از آن اجتناب کند، زیرا اهداف اعلام‌شده این کشور برای تضمین تسلط این کشور در فناوری‌های جدید و ضروری در زنجیره‌های تامین جهانی را تضعیف می‌کند.

موریس چانگ، بنیانگذار شرکت تولید نیمه هادی تایوان، غول تراشه، روز سه شنبه در یک رویداد صنعتی در تایپه گفت، با این حال، در حال حاضر، مبارزه ایدئولوژیک فزاینده بین ایالات متحده و چین بر جهانی شدن اولویت دارد.

او گفت: «در حال حاضر امنیت ملی و فناوری و رهبری اقتصادی بر جهانی شدن اولویت دارند. روابط بین ایالات متحده و چین بیشتر به خاطر رقابت است تا همکاری.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا