پرسش و پاسخ

تیتانیوم در کجا یافت می شود؟

تیتانیوم که از نام تیتان های اساطیر یونان گرفته شده، فلزی سخت، براق و سفید است. بسیار مقاوم در برابر خوردگی است و عموماً تحت تأثیر هوا، آب، اسیدها یا بازها قرار نمی گیرد. تیتانیوم در پوسته زمین بسیار رایج است و نهمین عنصر رایج است. در شهاب سنگ ها، خورشید و ماه نیز رایج است. طیف اکسید تیتانیوم توسط ستاره شناسان برای شناسایی ستاره های کوتوله قرمز سرد استفاده می شود. تیتانیوم در تولید مواد شیمیایی و جاهایی که آلیاژهای سبک و قوی مورد نیاز است، کاربردهای زیادی دارد.

تیتانیوم مانند فولاد قوی است، اما 45 درصد سبک تر است. دمای ذوب بالای آن در کاربردهای با دمای بالا که وزن مهم است، به ویژه در موتورها و سایر قسمت‌های هواپیما و فضاپیما مفید است. تیتانیوم در برابر خوردگی آب دریا مقاوم است، بنابراین برای مصارفی که دائماً در معرض دریا هستند محبوب است. اتحاد جماهیر شوروی سابق چندین بدنه زیردریایی خود را از تیتانیوم ساخت و زیردریایی های بسیار قوی و بسیار گران قیمتی ساخت.

دی اکسید تیتانیوم به عنوان رنگ در برخی از رنگ های سفید و به عنوان یک افزودنی غذایی زرد استفاده می شود. همچنین نسبت به اشعه ماوراء بنفش مات است و اغلب در لوسیون های ضد آفتاب استفاده می شود. تیتانیوم به دلیل رنگ هایی که هنگام سوختن ایجاد می کند در آتش بازی ها استفاده می شود. تیتانیوم تنها عنصری است که در اتمسفر نیتروژن خالص می سوزد.

تیتانیوم تقریباً همیشه در سنگ‌های آذرین و رسوبات حاصل از آنها وجود دارد. در کانی‌های ایلمنیت، روتیل و اسفن وجود دارد و در تیتانات‌ها و بسیاری از سنگ‌های آهن وجود دارد. تیتانیوم به صورت تجاری با احیای کلرید تیتانیوم (IV) با منیزیم تولید می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا