پرسش و پاسخ

هارد آنادایزد چیست؟

به دلیل وزن سبک تر و نارسانایی، آلومینیوم به جایگزینی محبوب برای فولاد در محافل تولید تبدیل شده است. اما بسیاری از کاربردها نیاز به فرآیندی به نام آندایزینگ دارند تا سطحی محکم‌تر به آلومینیوم بدهد. اساسا، آنودایز کردن شامل غوطه ور کردن آلومینیوم در حمام اسید سولفوریک، به نام الکترولیت، و عبور جریان الکتریکی با ولتاژ پایین از طریق محلول اسید است. نتیجه آنودایز معمولی، پوشش نازکی از اکسید آلومینیوم (زنگ) روی سطح ورق آلومینیوم اصلی است. با این حال، اگر محلول اسید تا نقطه انجماد آب سرد شود و مقدار جریان الکتریکی به میزان قابل توجهی افزایش یابد، به این فرآیند آنودایز سخت می گویند.

آندایزینگ سخت در کاربردهای صنعتی یا تجاری بیشتر از محصولات مصرفی یافت می شود. برخی از ظروف آلومینیومی ممکن است از طریق آندایزینگ سخت پردازش شوند، اما آنودایز معمولی به طور کلی پوشش نچسب بادوامی را که توسط مصرف کنندگان ترجیح داده می شود تولید می کند. آندایزینگ سخت پوشش بسیار ضخیم‌تری از اکسید آلومینیوم ایجاد می‌کند، سوراخ‌ها و شکاف‌هایی را در سطح نفوذ می‌کند تا ظاهر یکنواخت‌تری نسبت به آلومینیوم آنودایز معمولی ایجاد کند. ورق های آلومینیومی پردازش شده توسط آنودایز سخت ممکن است سطح قهوه ای تیره یا سیاه داشته باشند، اما رنگ های دیگری نیز می توانند ایجاد شوند.

مزایای آنودایز سخت آلومینیوم به جای استفاده از فولاد ضد زنگ، هزینه و وزن کلی کمتر است. ماشینکاری آلومینیوم سخت آنودایز شده آسانتر از نفوذ به یک بلوک مشابه از فولاد ضد زنگ است. آندایزینگ سخت همچنین محصولی مقاوم در برابر آب و هوای سخت، اسپری نمک و فرآیندهای ماشینکاری ساینده ایجاد می کند. آلومینیوم پردازش شده توسط آندایزینگ سخت می تواند تنها چند نقطه از سختی الماس فاصله داشته باشد.

صنعت خودرو و صنعت ظروف آشپزی تجاری، هر دو طرفداران طولانی مدت آندایزینگ سخت بوده اند. پوشش‌های نچسب مانند تفلون باید روشی مطمئن برای اجرا داشته باشند که بتواند چسبندگی قوی ایجاد کند. آندایزینگ سخت می تواند تفلون یا سایر مواد را در طول فرآیند الکترولیتی ترکیب کند. برخی از قطعات خودرو نیز از فرآیند آندایزینگ سخت بهره می برند، زیرا محصول نهایی می تواند گرما را تحمل کند و نارسانا است مانند سیلندر خودرو. حوزه پزشکی نیز از فناوری آندایزینگ سخت بهره برده است. آلومینیوم مورد استفاده در مفاصل مصنوعی برای استحکام بیشتر و مقاومت در برابر کیفیت خورنده خون به سختی آنودایز می شود.

آندایزینگ سخت با آندایزینگ سولفوریک ویژگی های مشترک زیادی دارد، اما این دو فرآیند به وضوح نتایج متفاوتی دارند. آندایزینگ سخت سطح اکسید آلومینیوم بسیار ضخیم‌تری را با پیوند قوی‌تر به لایه آلومینیوم اصلی ایجاد می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا