پرسش و پاسخ

کوره عملیات حرارتی چیست؟

اصطلاح عملیات حرارتی انواع مختلفی از فرآیندهای کنترل شده را در بر می گیرد که برای تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی یک ماده استفاده می شود. برای دستیابی به این فرآیندها از کوره های عملیات حرارتی استفاده می شود که شامل گرمایش یا سرمایش شدید برای دستیابی به واکنش دلخواه است.

فرآیندهای عملیات حرارتی

آنیلینگ

بازپخت فرآیند گرم کردن و نگهداری یک ماده در دمای خاص و سپس سرد کردن آن با سرعت مناسب است. کاربرد اصلی این فرآیند نرم کردن یک ماده برای بهبود قابلیت ماشینکاری، کار سرد یا افزایش خواص الکتریکی یا مکانیکی است.

کوره های عملیات حرارتی که آنیل را انجام می دهند، بسته به کاربرد و واکنش مورد نیاز، از حداکثر دماها و نرخ های خنک کننده متفاوتی استفاده می کنند.

هنگامی که آنیلینگ فقط برای حذف یا کاهش تنش های داخلی یک ماده استفاده می شود، به این فرآیند تنش زدایی می گویند. این معمولاً با گرم کردن یک ماده زیر دمای بحرانی پایین‌تر و به دنبال خنک‌سازی یکنواخت حاصل می‌شود.

نوشته های مشابه

کوئنچ کردن

کوره های عملیات حرارتی که خاموش کردن مواد خنک را با سرعتی سریع انجام می دهند تا نتایج مورد نظر را ایجاد کنند. فرآیند کوئنچ کردن، اغلب فلز سخت‌تری را در آلیاژهای آهنی و فلز نرم‌تری را در آلیاژهای غیرآهنی تولید می‌کند.

Quenching با موادی که به مقاومت بالایی در برابر تغییر شکل و خوردگی نیاز دارند، مانند تیغه ها و مخازن ذخیره سازی استفاده می شود.

تمپرینگ

تمپرینگ فرآیندی است که اغلب پس از خاموش شدن ماده مورد استفاده قرار می گیرد. کوره عملیات حرارتی که یک ماده را معتدل می کند به کاهش شکنندگی و حذف هرگونه تنش ناشی از خاموش کردن کمک می کند.

در این فرآیند فولاد تا دمای خاصی گرم شده و سپس سرد می شود. اگر این ماده تا دمای 300 تا 750 درجه سانتیگراد گرم شود، تروستیت تشکیل می شود، ساختاری نرم تر و در عین حال سخت تر. ساختاری به نام سوربیت تشکیل می شود که ماده تا دمای 750 تا 1290 درجه فارنهایت گرم شود که ضعیف تر از تروستیت اما انعطاف پذیرتر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا