اخبار حوزه فلزاتاخباراخبار حوزه اقتصادتحلیل بازار

چه بر سر بازار جهانی فولاد آمده است؟

ارزان فروشی فولادسازان روسیه به علاوه افزایش تورم جهانی باعث رکود و در پی آن کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد شده است.

به نقل از پیام آوران معدن و فولاد در پی توقف تولید فولاد در چین قیمت سنگ آهن به کف قیمت شش ماهه سقوط کرد. کاهش حاشیه سود و افزایش موجودی، فولاد سازان چین را برای توقف خود خواسته تولید، ترغیب کرد. این عقب گرد قیمتی فقط در بازار چین اتفاق نیفتاده بلکه دامن گیر بازار جهانی فولاد هم شده است. ارزان فروشی فولاد سازان روس به علاوه افزایش تورم جهانی باعث این رکود و در پی آن کاهش قیمت ها در بازار جهانی فولاد شده است.

چرا چین تولید فولاد خود را به طور خود خواسته متوقف کرد؟

اوج مصرف فولاد در چین در ماه های اولیه سال است چرا که با شروع فصل گرما و باران های موسمی هر ساله ساخت و ساز یا به عبارتی تقاضا برای فولاد به میزان چشم گیری کاهش میابد. در نتیجه حالا که بازار پیش از شروع گرما از دست رفته است فولاد سازان چینی دیگر امیدی به افزایش تقاضا در بازار داخلی ندارند و به شکل خود خواسته تصمیم بر توقف تولید گرفتند. بر اساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین موجودی انبارهای فولاد در اوایل ژوئن امسال تقریبا ۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی که هم زمان با برگزاری المپیک زمستانی پکن بود فولاد سازان چینی برای کاهش آلاینده های کربنی مجبور به کاهش تولیدات خود شدند. در کنار آن شیوع موج جدیدی از بیماری کرونا و اعمال قرنطینه های سخت گیرانه، زمینه های مصرف فولاد را به میزان قابل توجهی کاهش داد علاوه بر آن قرنطینه های طولانی مدت و نبود اطمینان در مورد آینده اقتصاد کشور با توجه به این قرنطینه ها باعث شد از تعداد سرمایه گذاران در این بخش کاسته شود. اما کاهش تولید فولاد در چین علاوه بر آن که برای فولادسازان زیان آور است خطر کاهش رشد اقتصادی را نیز در پی دارد.

وضعیت فولاد در دیگر کشور های تولیدکننده به چه صورت است؟

عقب گرد قیمتی فولاد فقط به چین محدود نشد و دامن سایر کشوهای تولیدکننده را نیز گرفت. قیمت ورق سیاه تولیدی آمریکا در ماه ژوئن با کاهش ۱۵ درصدی همراه بود. همچنین کاهش تقاضا برای ورق و مقاطع طویل فولادی چون لوله و پروفیل سبک و سنگین باعث کاهش قیمت آن ها شد. افزایش تورم نیز بی تاثیر نبوده. با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید در این کشور عقبگرد قیمتی فولاد در بازار این کشور رقم خورد. اما افزایش بودجه زیر ساختی در آمریکا می تواند اوضاع را کمی بهتر کرده و دوباره منجر به رونق این بازار بشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا