اخباراخبار حوزه اقتصاد

بزرگترین تولید کننده های سیمان جهان در سال 2022

ایران با تولید 62 میلیون تن سیمان، رتبه هشتم جهانی را به خود اختصاص داده است.

سیمان یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی در دنیا است که نقش عمده‌ای در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی هر کشور و همچنین بخش ساختمانی دارد. این ماده اولیه در تولید بتون كه عنصری كلیدی در هر ساختمان است استفاده می‌شود و تحولات بازار آن می‌تواند در صنعت عمران جهان تغییرات شگرفی را بوجود آورد. در همین راستا، برخی کشورها تولید کننده عمده این محصول هستند.

به گزارش پورتال بین‌المللی آماری داده‌های بازار، ایران در سال ۲۰۲۲ با تولید ۶۲ میلیون تن سیمان، رتبه هشتم تولید این محصول را (به طور مشترک با روسیه) به خود اختصاص داد. ایران با این میزان تولید، پیشروتر از عربستان، مصر، ژاپن، کره جنوبی و مکزیک است.

چین با تفاوت فاحشی از سایر کشورها بیشترین سیمان جهان (حدود ۲.۱ میلیارد تن) را تولید می‌کند. هند به عنوان دومین تولیدکننده سیمان در سال ۲۰۲۲، ۳۷۰ میلیون تن سیمان تولید کرد و ویتنام با تولید ۱۲۰ میلیون تن در رتبه سوم قرار دارد. ایالات متحده نیز با 95 میلیون تن، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

میزان تولید سیمان در جهان

بزرگترین کارخانه‌های سیمان جهان در چین قرار دارند و این کشور توانسته به تنهایی بیش از سایر کشورها اقدام به تولید سیمان نماید. همین سهم كلان بر نقش چین به عنوان یک قطب اقتصادی و صنعتی در جهان می‌افزاید و این كشور را تبدیل به محور تمركز تمامی صنایع و اقتصادهای جهان می‌نماید.

فهرست بزرگترین تولیدکنندگان سیمان در جهان

ظرفیت اسمی تولید ایران حدود ۸۸میلیون تن است اما به دلیل مشکلات متعددی از جمله قطعی برق و گاز و قدیمی ‌بودن خطوط، در سال 1400 و 1401، تولید سیمان کشور تنها ۶۲ میلیون تن بوده است که حدود ۷۰ درصد ظرفیت اسمی است. معمولاً صنعت سیمان توسط هلدینگ‌های بزرگ مدیریت می‌شود. در ایران هم علاوه ‌بر هفت هلدینگ، واحدهای تولیدی بخش خصوصی نیز فعالیت می‌کنند که در مجموع نزدیک به ۸۰ واحد تولیدی سیمان درحال فعالیت هستند به‌طوری که تقریباً در هر استان کشور حداقل یک کارخانه تولیدی وجود دارد.

بر اساس برنامه راهبردی توسعه صنعت سیمان، چشم‌انداز کسب جایگاه سوم جهان با تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف‌گذاری شده است که با توجه به وضعیت توسعه اقتصادی کشور در کنار وضعیت زیرساخت‌های کشور در حوزه‌های مختلف مانند انرژی، حمل و نقل و روابط سیاسی با کشورهای همسایه به نظر می‌رسد رسیدن به تولید سالانه ۱۲۰میلیون تن در سال ۱۴۰۴ خوش‌بینانه و غیرقابل تحقق است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا