آموزش

10 مورد از گرانترین فلزات گرانبها

از ایندیوم گرفته تا طلا، ما نگاهی به ارزشمندترین و پرطرفدارترین فلزات گرانبها خواهیم داشت.

فلزات نقشی کلیدی در زندگی روزمره ما بازی می‌کنند – از انرژی دادن به تلفن‌های هوشمند تا تبدیل شدن به یک نقطه کانونی در یک قطعه جواهر. طلا، نقره و پلاتین سه فلز گران‌بها هستند که بیشترین معامله را دارند. اوسمیم، روتنیوم و فلزاتی که اهمیت بسیار بیشتری دارند مانند ایریدیوم، پالادیوم و رودیم تنها تعدادی از فلزاتی هستند که اعضای گروه پلاتین (PGM) را تشکیل می دهند.

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به 10 فلز گرانبها:

10. ایندیوم

نرم ترین فلز موجود، ایندیوم به صورت فلزی به رنگ سفید مایل به نقره ای شکل می گیرد که از نظر ظاهری شبیه قلع است. این یک فلز پس از انتقال است که 0.21 قسمت در میلیون از پوسته زمین را تشکیل می دهد.

ایندیوم بیشتر در صنعت نیمه هادی برای کالاهایی مانند آلیاژها، لحیم کاری ها و مهر و موم های خلاء بالا فلزات نرم استفاده می شود. چین بزرگترین تولید کننده ایندیم از سنگ معدن و کنسانتره است، در حالی که ژاپن پیشرو در تولید ایندیم از مواد بازیافتی است.

9. اسکاندیم

اسکاندیم یک عنصر انتقالی نرم و نقره ای است که در کانی های کمیاب اسکاندیناوی به وجود می آید. اسکاندیم را می توان در خانه ها در تجهیزاتی مانند تلویزیون های رنگی، لامپ های فلورسنت، لامپ های کم مصرف و عینک یافت. محبوبیت اسکاندیم در حال افزایش است، زیرا برای تولید کاتالیزورها و صیقل دادن شیشه مناسب است.

8. نقره

در رتبه 8 یکی از شناخته شده ترین و رایج ترین فلزات در جهان است – نقره. نقره که مدت‌ها به عنوان یک فلز گرانبها به حساب می‌آمد، به روش‌های مختلفی مانند ساخت سکه‌های شمش و سایر رسانه‌های غیرمرتبط با ارز مانند پنل‌های خورشیدی، سیستم‌های تصفیه آب و جواهرات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کشور شماره یک تولید کننده نقره در جهان مکزیک است. این کشور در سال 2021، 5600 متریک تن تولید کرد. شرکت معدنی Industrias Penole در مکزیک بیشترین میزان نقره را در جهان استخراج می کند.

7. رنیوم

این فلز با ارزش که به عنوان یکی از کمیاب ترین فلزات پوسته زمین در نظر گرفته می شود، اغلب برای سوپرآلیاژهای مبتنی بر نیکل در محفظه های احتراق، پره های توربین و نازل های اگزوز موتورهای جت استفاده می شود.

رنیم از مولیبدنیت در معادن مس پورفیری به دست می آید و به عنوان محصول جانبی فرآوری مولیبدن بازیابی می شود. در ایالات متحده آمریکا، شیلی، کانادا و روسیه استخراج می شود.

6. اوسمیوم

به عنوان یک عنصر کمیاب در آلیاژها و سنگ معدن پلاتین، اسمیم یک فلز انتقالی سخت و سفید متمایل به آبی در گروه پلاتین است. اغلب برای ایجاد تماس های الکتریکی و نوک قلم های آبنما استفاده می شود زیرا متراکم ترین عنصر طبیعی است.

اوسمیوم یکی از کمیاب ترین عناصر سیاره زمین است و به همین دلیل قیمت بالایی دارد. این فلز در iridosule و در ماسه های رودخانه پلاتین دار در اورال، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی وجود دارد. همچنین در سنگ‌های معدنی نیکل سادبری، منطقه انتاریو به همراه سایر فلزات پلاتین یافت می‌شود.

اسمیم در سال 1803 توسط شیمیدان انگلیسی اسمیتسون تنانت کشف شد.

5. ایریدیوم

سالانه تنها سه تن ایریدیوم تولید می شود که آن را به یکی از نادرترین فلزات در پوسته زمین تبدیل می کند. ایریدیوم مقاوم ترین عنصر فلزی در برابر خوردگی است که در برابر هوا، آب، نمک ها و اسیدها مقاوم است و تقریباً به چگالی متراکم ترین فلز، اسمیم است.

کار با ایریدیوم به دلیل سختی آن دشوار است، اما همان خواصی که کار با آن را سخت می کند، آن را به یک افزودنی مفید برای تقویت آلیاژها تبدیل می کند. ایریدیوم مانند سایر PGM ها به عنوان محصول جانبی استخراج نیکل استخراج می شود و مانند سایر PGM ها، بزرگترین ذخایر آن در روسیه و آفریقای جنوبی است. به دلیل نادر بودن آن در پوسته زمین، معمولاً بخش کوچکی از سبد اکثر شرکت های معدنی را تشکیل می دهد.

4. روتنیوم

روتنیوم در فهرست گران قیمت ترین فلزات گرانبها رتبه چهارم را دارد.

در کوه‌های آمریکای شمالی و جنوبی، روتنیم بیشتر در سنگ‌های معدنی همراه با سایر فلزات گروه پلاتین یافت می‌شود. اکثریت برای مقاومت های تراشه و کنتاکت های الکتریکی در صنعت الکترونیک استفاده می شود. در صنایع شیمیایی، از اکسید روتنیوم برای پوشش آندهای سلول های الکتروشیمیایی که کلر تولید می کنند، استفاده می شود.

3. طلا

بدون نیاز به معرفی، با قرار گرفتن در رتبه سوم فلزی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، طلا. در سنگ‌ها و نهشته‌های آبرفتی، طلا غالباً به شکل عنصری آزاد خود، به‌صورت دانه‌ها یا قطعات یافت می‌شود.

در طول تاریخ بارها از آن برای ضرب سکه، جواهرات و هنر استفاده شده است – از این رو برچسب قیمتی دارد. هنوز هم نسبتاً نادر در نظر گرفته می شود.

آفریقای جنوبی تا دهه 1970 بیشترین تولید طلا را داشت، اما تولید از آن زمان کاهش یافته است. آفریقای جنوبی در اوج خود در سال 1970، 32 میلیون اونس طلا یا دو سوم عرضه جهان را تولید کرد. امروزه چین، استرالیا و روسیه سه کشوری هستند که بیشترین تولید طلا را دارند.

طلا یک فلز “نجیب” است، به این معنی که زنگ نمی‌زند و درخشش خود را از دست نمی‌دهد.

2. پالادیوم

رایج‌ترین کاربرد پالادیوم‌ها در مبدل‌های کاتالیزوری است که برای کاهش انتشارات مضر تا 90 درصد از گازهای خروجی خودرو استفاده می‌شود. علاوه بر این، از آن در الکترونیک، تصفیه آب های زیرزمینی، تصفیه هیدروژن، دندانپزشکی و کاربردهای پزشکی و همچنین تولید برخی از گران ترین جواهرات در جهان استفاده می شود.

تقریباً 40 درصد از تولید جهانی پالادیوم از روسیه خارج می‌شود و شرکت معدنی روسی Nornickel بزرگترین تولیدکننده پالادیوم در جهان است که تا 86 تن از این فلز را در سال 2019 استخراج می‌کند. سایر معادن پالادیوم در سراسر کانادا و آفریقای جنوبی پراکنده هستند.

1. رودیوم

در نقطه شماره یک رودیوم است. مبدل‌های کاتالیزوری که جزئی از سیستم‌های اگزوز خودرو هستند که آلاینده‌ها و انتشار گازهای سمی را کاهش می‌دهند، حاوی رودیم هستند. طبق گزارش S&P Global Platts، صنعت خودروسازی جهانی نزدیک به 80 درصد از تقاضای رودیم و پالادیوم را تشکیل می دهد. خوشبختانه برای آفریقای جنوبی، حدود 80 درصد رودیوم جهان از آنجا استخراج می شود.

افزایش قیمت این فلز را می توان تا حدی به نادر بودن آن نسبت داد. تولید رودیم به طور متوسط حدود 30 تن در سال است که با مقدار طلای استخراج شده در سال قابل مقایسه است که از 2500 تا 3000 تن متغیر است.

رودیوم به عنوان یک محصول جانبی از استخراج پلاتین و پالادیوم در ایالات متحده آمریکا (مونتانا)، آفریقای جنوبی و روسیه به دست می آید.

رودیوم به صورت تجاری به عنوان محصول فرعی پالایش مس و نیکل به دست می آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا