اخبار حوزه فلزاتاخبار

مخوف‌ترین سرمایه‌گذار جهان به سمت رقابت بر سر نیکل می‌رود

یک دهه پیش، پل سینگر (Paul Singer) با دولت آرژانتین جنگید و پیروز شد. چند نفر از آشنایان می گویند برای سینگر، این قضیه شخصی است. هنگامی که در 8 مارس سال گذشته LME تصمیم گرفت میلیاردها دلار در معاملات نیکل را با افزایش سرسام آور قیمت ها لغو کند، سینگر وحشت زده شد و آن را به عنوان انحراف بازار آزاد با سابقه کم در تاریخ مدرن مالی تلقی کرد.

ظرف یک روز، صندوق مدیریت سرمایه‌گذاری الیوت او وکلایی را برای پیگیری اقدام علیه بورس استخدام کرد.

اکنون، دعوای سینگر به سمت اوج خود می رود، زیرا وکلای الیوت و شرکت تجاری Jane Street به دادگاه عالی لندن می روند تا در یک جلسه سه روزه که از روز سه شنبه شروع می شود، در مورد پرونده خود علیه LME بحث کنند.

LME یا London Metal Exchange، بورسی است در لندن که قیمت فلزات در آن تعیین می‌شوند.

الیوت بیشتر به خاطر نبردهایش بر سر بدهی های دولتی، مانند پرونده علیه آرژانتین که شامل توقیف یکی از کشتی های جنگی این کشور بود، و به خاطر سرمایه گذاری فعال آن – مشارکت در شرکت ها و تحریک برای تغییر، شناخته شده است. اما دو نفر از افراد گفتند الیوت بازیگر قابل توجهی در بازارهای کالایی است که در زمینه انرژی، فلزات و کشاورزی و همچنین بازارهای مبهم تر مانند اعتبارات کربن معامله می کند.

به گفته مردم، در آستانه بحران نیکل در LME، یک مدیر سبد کالاهای الیوت به نام تام هولبروک موقعیت صعودی در فلز ایجاد کرده بود. طبق پروفایل لینکدین، هالبروک 17 سال در الیوت کار کرده است. الیوت از اظهار نظر خودداری کرد و صندوق تامینی تمام جزئیات موقعیت نیکل خود را به طور عمومی فاش نکرده است.

با این حال، با توجه به پرونده های حقوقی و افرادی که با این موضوع آشنا هستند، پیش از بحران مارس، موقعیت قابل توجهی را در اختیار خرید نیکل به دست آورده بود، به این معنی که در صورت افزایش قیمت ها، سود می برد.

کاری که انجام دادند. نیکل در روزهای ابتدایی ماه مارس افزایش یافت و در 7 مارس به دلیل ترس از قطع شدن منابع روسیه و فشار کوتاه ساختمان بر سرمایه‌دار چینی، Xiang Guangda و شرکت او Tsingshan Holding Group، به رکورد رسید.

در ساعات اولیه 8 مارس، قیمت ها در عرض چند ساعت بیش از دو برابر شد. و در آن زمان، الیوت در حال فروش بود. در طول شب، الیوت 9660 تن نیکل را در مجموع 728 میلیون دلار فروخت – قیمت متوسط کمی بیش از 75000 دلار در هر تن که عملاً سود قابل توجهی را در شرط‌بندی صعودی خود به همراه داشت.

اما این احساس رضایت فقط چند ساعت طول کشید. در ساعت 8:15 صبح به وقت لندن، LME بازار را به حالت تعلیق درآورد. درست بعد از ظهر، تمام معاملاتی را که در آن روز انجام شده بود، لغو کرد.

پس از 8 مارس، وکلای الیوت با LME درگیر شدند. اما در حالی که الیوت به طور رسمی تصمیم LME را از طریق یک بررسی قضایی به چالش کشید، AQR این کار را نکرد (اگرچه از آن زمان ادعایی جداگانه علیه LME ارائه کرده است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن اقدام الیوت می‌تواند از آن سود ببرد). این باعث شده است که پرونده 456 میلیون دلاری الیوت به عنوان حامل استاندارد صنعت صندوق تامینی در نبرد با LME باقی بماند. جین استریت، با ادعای بسیار کمتر 15 میلیون دلاری، تنها طرف دیگری بود که قبل از مهلت سه ماهه، چنین اعتراضی قانونی علیه تصمیم LME مطرح کرد.

خود LME هنوز در حال عبور از پیامدهای بحران است. فراتر از چالش‌های قانونی، این شرکت همچنین با تحقیقات نادری از سوی اداره رفتار مالی بریتانیا در مورد مدیریت این افتضاح مواجه است، در حالی که خود بازار نیکل هنوز به حالت عادی بازنگشته است.

با این حال، کارشناسان حقوقی می گویند، با این حال، پرونده الیوت – اولین باری که یک بررسی قضایی را دنبال می کند – احتمالاً یک مبارزه دشوار است. بررسی‌های قضایی در بریتانیا برای بررسی تصمیم‌گیری نهادهای عمومی وجود دارد، مقوله‌ای که برای LME اعمال می‌شود زیرا نقش نظارتی در بازارهای فلزات دارد. اما آنها به جای اینکه بر نتیجه آن تصمیم گیری شود، بر روشی که در آن تصمیم گرفته شده است تمرکز می کنند.

الیوت و جین استریت تلاش خواهند کرد تا ثابت کنند که تصمیم گیری LME در صبح روز 8 مارس ناعادلانه، غیرمنطقی یا با انگیزه های نادرست بوده است. این رویکردی است که قبلاً موفقیت آمیز بوده است – United Co. Rusal International PJSC در سال 2014 با موفقیت یک قاضی را متقاعد کرد که LME هنگام تغییر قوانین خود، همه گزینه های قابل دوام را در نظر نگرفته است، اگرچه تصمیم بعداً در دادگاه تجدید نظر لغو شد.

در حالی که انتقادات از LME بر تصمیم برای لغو میلیاردها دلار معاملات متمرکز شده است، این مرکز چندین تصمیم بحث برانگیز دیگر را در طول بحران اتخاذ کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا