آموزش

تفاوت طلای آب‎شده با شمش طلا

سرمایه‌گذاری در طلا که به عنوان یکی از فلزات گرانبها شناخته می‌شود، هیچ‌گاه با ضرر همراه نخواهد بود به خصوص در ایران که با تورم سرسام‌آوری که داریم، قیمت آن لحظه به لحظه بالاتر می‌رود. اما باز سرمایه‌گذاران ایرانی به این هم راضی نیستند و می‌خواهند در بین مصنوعات طلا، آن موردی را انتخاب کنند که سود بیشتری نسبت به بقیه به همراه داشته باشد. امروزه دو مورد از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در طلا مربوط است به طلای آبشده و شمش طلا. سوالی که برای خیلی از سرمایه‌گذاران عادی پیش می‌آید این است که سرمایه‌گذاری در کدام یک از این دو، سودآورتر و در کدام یک کم ریسک‌تر است؟ اصلاً همین دو عامل سودآوری و میزان ریسک است که باعث می‌شود افراد این سوال برایشان پیش بیاید که کدام یک را انتخاب کنند!

کدام یک ارزشمندتر است؟

پاسخ به این سوال ساده است و بدون شک باید گفت که شمش طلا ارزشمندتر از طلای آبشده است. در این موضوع شک نکنید! عیار طلا است که میزان ارزش را تعیین می‌کند. طلای آبشده از ذوب کردن طلاجات مستعمل یا طلاهای از مد رفته و خاک گرفته ویترین طلافروشان بدست می‌آید. عیار این دسته از طلاها نیز در ایران 18 است. پس چیزی که از ترکیب آن به دست خواهد آمد یک طلای آبشده با عیار حدوداً 18 است. حالا ممکن است اندکی بالاتر و یا پایین‌تر باشد، این خیلی مهم نیست و بحث را عوض نمی‌کند.

در مقابل عیار شمش طلا، 24 است و این یعنی بالاترین میزان عیاری که در طلا وجود دارد! یعنی هیچ ناخالصی در شمش طلا وجود ندارد و درست مثل طلای خام است. حالا احتمالاً متوجه شدید که چرا می‌گوییم شمش طلا بسیار ارزشمندتر از طلای آب شده است. دقیقاً معیار و شاخص، همین میزان عیار این دو است.

خرید و فروش جهانی کدام یک راحتتر است؟

فرض کنید شما هم طلای آبشده دارید و هم شمش طلا. حال به آن سوی آب‌ها سفر می‌کنید و تصمیم می‌گیرید آن‌ها را به فروش برسانید. کدام یک راحتتر به فروش می‌رسد؟ طلای آبشده فقط در ایران خرید و فروش می‌شود و شاید اگر در کشوری دیگر این طلای آبشده را به کسی نشان دهید، از این موضوع تعجب می‌کند که این در دستان شما چه می‌کند. درست است که طلای آبشده نیز نوعی طلا است و قاعدتاً باید خرید و فروش شود اما چون گواهی استاندارد بین الملی به طلای آبشده تعلق نمی‌گیرد، بسیاری ریسک خرید آن را نمی‌کنند و احتمالاً روی دستان شما باد می‌کند تا زمانی که به ایران برگشته و آن را به فروش برسانید. در مورد شمش طلا این موضوع صادق نیست و باتوجه به گواهی استاندارد بین‌الملی که دارد شما می‌توانید به راحتی آن را در هر کشوری که هستید به فروش برسانید.

تفاوت در ابعاد!

تفاوت بعدی که بین طلای آبشده و شمش طلا وجود دارد، در ابعاد این دو می‌باشد. شمش طلا دارای یک استاندارد جهانی برای وزن و ابعاد است که در تمام کشورهای دنیا از آن پیروی می‌شود و به همین دلیل هم هست که به راحتی در هر جایی خرید و فروش می‌شود. اما طلای آبشده اصلاً هیچ قاعده و استانداردی در این موضوع ندارد. هر طلا فروش براساس نیاز خود عمل کرده و با وزن و ابعاد و شکل دلخواه خود آن را در می‌آورد. اکثراً هم آن را برای راحتی کار به صورت مفتول (منظور به صورت باریک و دراز) در می‌آورند.

قیمت کدام یک بالاتر است؟

در بحث مقایسه قیمت باید گفت که مطمئناً تمام مزایایی که در بالا و در رابطه با شمش طلا گفته شد، باعث می‌شوند که قیمت آن در برابر طلای آب شده بسیار بالاتر باشد. شمش‌های شرکتی طلا بسیار معتبر با علائم حک شده بر روی آن و با عیاری مشخص و تضمین شده در بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید با خیالی راحت اقدام به خرید و فروش آن نمایید. اما در مقابل طلای آبشده که فاقد اعتبار است و عیار آن نیز پایین‌تر است، با قیمتی کمتر در بازار خرید و فروش می‌شود.

به کدام یک اجرت و مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد؟

شاید این تنها و مهمترین دلیلی باشد که مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در طلای آبشده می‌برد وگرنه با تمام مزایایی که در بالا گفته شد، شاید خیلی عاقلانه نباشد که کسی به جای شمش طلا در طلای آبشده سرمایه‌گذاری کند. شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی اجرت و کارمزد مشخصی دارند که هرساله توسط اتحادیه صنف طلا و جواهر هر کشور اعلام می‌شود و همچنین با قانون جدید ارزش افزوده می‌بایست میزان زیادی نیز بابت مالیات پرداخت نمایید. در مقابل، طلای آب شده بدون اجرت و بدون هیچ کارمزدی در بین مردم خرید و فروش می‌شوند.

البته بسیاری از افراد که همین موضوع اجرت و مالیات را دلیلی بر نخریدن شمش طلا عنوان می‌کنند، موضوع دیگری است که به آن توجه نمی‌کنند. درست است که شما مبلغ بسیار بیشتری بابت این دو شاخص پرداخت می‌کنید اما خب در زمان فروش نیز از همین مزیت استفاده می‌کنید و عملاً آن را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانید. مگر اینکه تصمیم داشته باشید آن را در کشوری دیگر به فروش برسانید که آن وقت مبلغ اجرت و ارزش افزوده دیگر با قانون آن کشور محاسبه شده و احتمالاً شما ضرر خواهید کرد.

مزایا و معایب طلای آب شده و شمش طلا

اگر بخواهیم به صورت خلاصه مزایا و معایب طلای آبشده و شمش طلا را بررسی نماییم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طلای آب شده را به هر شکلی که بخواهید می‌توانید در‌بیاورید.
  • اجرت ساخت و مالیات شامل طلای آبشده نمی‌شود.
  • طلای آبشده گزینه خوبی برای ساخت زیورآلات با سلیقه شخصی است.
  • امکان کلاه‌برداری و تقلب در شمش طلا تقریباً برابر صفر است.
  • شمش طلا پایین‌ترین اجرت ساخت را در میان انواع طلا (به جز طلای آب شده) دارد.
  • شمش طلا دارای عیار 24 است و هیچ‌گونه ناخالصی در آن وجود ندارد.
  • ابعاد شمش طلا استاندارد جهانی دارد اما طلای آبشده ندارد.
  • فروش شمش طلا در کشورهای دیگر راحت است اما طلای آبشده اینگونه نیست.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری بر روی شمش طلا که یک کالای شرکتی، معتبر و پرطرفدار است، از جمله بهترین سرمایه‌گذاری‌ها است و خیال شما را راحت می‌کند که هیچ ریسکی در این زمینه وجود ندارد. اما این را هم باید در نظر بگیرید هر فردی که می‌خواهد به‌صورت ماهیانه و دائم پس‌انداز کند مگر چقدر درآمد دارد که بتواند هر ماه یک شمش طلا بخرد؟! مسلماً سرمایه‌گذاری روی شمش طلا بیشتر برای کسانی مناسب است که درآمد ماهیانه زیادی دارند و از پس خرید شمش طلا بر می‌آیند! البته شمش‌‌های طلای گرمی نیز در بازار عرضه می‌شود. اما باید گفت که غالباً کلکسیون‎دارها خریدار این مدل شمش‌ها هستند یا اغلب برای هدیه دادن، آن‌ها را خریداری می‌کنند همچنین این نکته را فراموش نکنید که شمش‌های گرمی اجرت و کارمزد زیادی دارند و همین بس است برای آنکه کمتر کسی وارد سرمایه‌گذاری روی شمش‌های گرمی شود. در مقابل شمش‌های طلا، طلای آب‎شده قرار دارد که هیچ‎کدام از این داستان‌ها را ندارد؛ شما می‌توانید ماهیانه بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و کارمزدهای قابل توجه، به اندازه بودجه‌ی خود طلای آب‎شده بخرید و پس‌انداز کنید. حال با تمام شرایط گفته شده این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که کدام سرمایه‌گذاری برای شما مناسب‌تر است!

پرسش و پاسخ

برای سرمایه گذاری طلای آب شده بخریم یا شمش طلا؟

پاسخ به این سوال به میزان سرمایه شما و شرایطی که دارید بستگی دارد و نمی‌توان با قطعیت گفت که سرمایه‌گذاری در کدام یک بهتر است.

عیار شمش طلا بیشتر است یا طلای آبشده؟

حداقل عیار طلای آب شده ۷۵۰ است. اما شمش طلا به طلایی با عیار حداقل ۹۹۰ می‌گویند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا