آموزش

تفاوت بین کروم وانادیوم و کروم مولیبدن

اکثر مردم احتمالاً تمام کروم ها را یکسان فرض می کنند، اما تفاوت های اساسی بین انواع کروم – کروم وانادیوم و کروم مولیبدن – که برای ساخت ابزار دستی استفاده می شود وجود دارد.

ایده خوبی است که درباره این دو نوع کروم بیشتر بدانید. گسترش دانش خود به شما کمک می کند دفعه بعد که نیاز به خرید ابزار دستی دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

کروم وانادیوم چیست؟

کروم وانادیوم، که گاهی اوقات Cr-V نامیده می شود، یک نوع فولاد منحصر به فرد است که از ترکیب عناصر آلیاژ کروم و وانادیوم ایجاد می شود. معمولاً برای ابزارهای دستی فولادی، سیم های فنری با قطر بزرگ و سایر کاربردهای پر فشار استفاده می شود.

هنگامی که تولیدکنندگان کروم وانادیوم را ایجاد می کنند، از روش عملیات حرارتی سرد استفاده می کنند که کروم را تقویت می کند تا بتواند بارهای شوک سنگین را در دماهای بالا تحمل کند. این امر کروم وانادیوم را برای ابزارهای دستی مکانیک ایده آل می کند.

محصولات تکمیل شده کروم وانادیوم صاف، سخت و کاملا براق هستند. هنگامی که اکثر مردم کلمه کروم را می شنوند، روکش کروم وانادیوم احتمالاً چیزی است که به ذهن می رسد.

کروم مولیبدن چیست؟

کروم مولیبدن که Cr-Mo یا کرومولی نیز نامیده می شود، نوعی فولاد است که از ترکیب عناصر کروم، مولیبدن، آهن و آلیاژ کربن ساخته شده است. مقاومت در برابر ضربه، استحکام و چقرمگی قوی تری نسبت به کروم وانادیوم دارد، بنابراین معمولاً برای ابزارهایی مانند سوکت های ضربه ای استفاده می شود.

در تکمیل، سازندگان معمولاً کروم مولیبدن را با فسفات منگنز می پوشانند که مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد. فسفات منگنز پوشش ارجح برای صنایع نظامی و هوافضا است. محصولات کروم مولیبدن معمولاً یک رنگ خاکستری مات تیره هستند – مانند کروم وانادیوم براق نیستند.

با مقایسه کنار هم، هر دو گزینه کروم برنده می شوند

علیرغم آنچه ممکن است گهگاه بخوانید یا بشنوید، کروم وانادیوم «بهتر» از کروم مولیبدن یا برعکس نیست. آنها هر دو گزینه های عالی برای کاربردهای مختلف هستند. انتخاب کروم مناسب برای ابزار یا قطعه مناسب چیزی است که بیشترین اهمیت را دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا