اخبار حوزه فلزاتاخبار

کمبود یک نیمه هادی دیگر؟ از محدودیت چین در صادرات گالیوم و ژرمانیوم چه انتظاری باید داشت؟

محدودیت های اعلام شده چین در صادرات گالیم و ژرمانیوم در ماه اوت اجرایی می شود. هر دوی این عناصر برای صنعت ریزتراشه حیاتی هستند. بسیاری نگرانند که این حرکت منجر به کمبود عمده نیمه هادی‌ها شود. طبق قانون جدید، صادرات این فلزات استراتژیک اکنون نیاز به مجوز پکن دارد. صادرکنندگانی که این قانون را نقض کنند ممکن است با جریمه ها یا اتهامات احتمالی روبرو شوند.

سازندگان، اغلب از ژرمانیوم و گالیوم در دستگاه‌های با فناوری مدرن، از جمله گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، پنل‌های خورشیدی، تجهیزات پزشکی، رادارها و غیره استفاده می‌کنند. اگرچه سیلیکون پرمصرف‌ترین ماده در نیمه‌رساناها است، اما ژرمانیوم و گالیوم در بسیاری از صنایع، از جمله بخش‌های دفاعی و خودروسازی، به مراتب بیشتر استفاده می‌شوند.

بسیاری این حرکت را هم عملی و هم تلافی جویانه می دانند

وزارت بازرگانی چین ضمن اعلام کنترل های شدیدتر صادراتی، بر ماهیت استفاده دوگانه محصولات ژرمانیوم و گالیوم تاکید کرد. به طور خاص، این سازمان بر ارتباط آنها در برنامه های نظامی و غیرنظامی تاکید کرد.

این اقدام چین بوی اقدامات تلافی جویانه را می داد. پکن مدعی است که می خواهد کنترل بیشتری بر صادرات این فلزات استراتژیک اعمال کند تا از سوء استفاده یا انحراف احتمالی برای اهداف نظامی جلوگیری کند. بر اساس این گزارش، چین با درخواست مجوز برای صادرات آنها به دنبال نظارت بهتر بر مقصد و استفاده نهایی از این مواد است.

با این حال، ایالات متحده قبلاً چندین شرکت چینی را در لیست سیاه قرار داده بود و هدف آن محدود کردن دسترسی آنها به تراشه های آمریکایی و فناوری های پیشرفته به دلیل نگرانی های امنیت ملی بود. به گفته رسانه های دولتی چین، محدودیت جدید صادرات گالیم و ژرمانیوم یک “هشدار نمادین” به ایالات متحده بود.

علیرغم تلاش‌های چین برای آسیب رساندن به ایالات متحده، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قانون جدید کمترین تأثیر را بر زنجیره تامین پنتاگون خواهد داشت. این امر به ویژه در مورد گالیوم که یک جزء حیاتی در رادارهای نظامی ایالات متحده است، صدق می کند. در واقع، گزارش شده است که ایالات متحده در حال حاضر به دنبال منابع جایگزین برای اطمینان از عرضه ثابت این عنصر است.

گالیوم در میکروالکترونیک های پیشرفته از جمله نیمه هادی ها و ال ای دی ها کاربرد گسترده ای دارد. این موضوع آن را به یک ماده حیاتی در سیستم های دفاعی پیشرفته و زنجیره تامین نظامی ایالات متحده تبدیل می کند. به طور خاص، نقش کلیدی در رادارهای پرانرژی مانند رادارهای AN/SPY-6 نیروی دریایی ایالات متحده و رادارهای AN/TPS-80 G/ATOR نیروی دریایی ایالات متحده دارد.

در حال حاضر، چین بر تولید گالیوم و ژرمانیوم مسلط است که به ترتیب 80 و 60 درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهند. در همین حال، واردکنندگان اصلی محصولات ژرمانیوم ژاپن، فرانسه، آلمان و ایالات متحده هستند که با محدود کردن صادرات این عناصر کمیاب، چین به دنبال اعمال فشار بر ایالات متحده در طول کمبود مداوم نیمه هادی ها و به اصطلاح “جنگ تراشه” است.

گزارش ها حاکی از آن است که صنعت خودرو نیز از نزدیک تحولات را دنبال می کند. در واقع، هنوز هم در حال بهبودی از کمبود جهانی نیمه هادی ناشی از همه گیری کووید است که خودروسازان را مجبور به توقف تولید برخی از مدل ها کرده و گاهی اوقات خودروهای ناتمام را در انتظار یک تراشه می گذارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا