اخبار حوزه انرژیاخبار

کاهش استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید برق و استفاده از انرژی های پاک جایگزین

انرژی خورشیدی و بادی به‌عنوان اصلی‌ترین منابع اقتصادی و مقرون به صرفه برای تامین برق است.

یک گزارش جدید می‌گوید که جهان احتمالاً امسال از سوخت‌های فسیلی کمتری برای تولید برق استفاده خواهد کرد که این یک «نقطه عطف» برای انرژی‌های دوستدار این سیاره است. این اولین کاهش سالانه در استفاده از زغال سنگ، نفت و گاز برای تولید برق، خارج از رکود یا بیماری همه گیر جهانی خواهد بود. در نتیجه، گازهای گرم کننده کمتری در طول تولید انرژی، آزاد می شوند.

نویسندگان تغییر مورد انتظار را به رونق انرژی های تجدیدپذیر که عمدتاً توسط چین هدایت می شود، نسبت می دهند. باد و خورشید در حال حاضر 12 درصد از برق جهان را با توربین‌های بادی کافی در سال 2022 تولید می‌کنند که تقریباً معادل تمام برق مصرفی بریتانیا است.

به گزارش بخش انگلیسی BBC، بر اساس این مطالعه که توسط تحلیلگران انرژی Ember انجام شده است، انرژی های تجدیدپذیر قرار است تمام رشد تقاضا را در سال جاری برآورده کنند. تولید الکتریسیته بزرگترین عامل گرمایش جهانی است که مسئول بیش از یک سوم انتشار کربن مرتبط با انرژی در سال 2021 است.

استفاده از انرژی بادی در تولید برق

بنابراین حذف تدریجی زغال سنگ، نفت و گاز در این بخش برای کمک به جهان برای جلوگیری از سطوح خطرناک تغییرات اقلیمی ضروری است. این مطالعه جدید به داده های کشورهایی می پردازد که 93 درصد از تقاضای جهانی برق را نمایندگی می کنند. این چهارمین ویرایش Ember’s Global Electricity Review، نشان می‌دهد که در حال حاضر پیشرفت قابل توجهی در کاهش نقش سوخت‌های فسیلی در تولید برق صورت گرفته است.

پیشرفت‌های عمده، افزایش مداوم انرژی خورشیدی و بادی به‌عنوان منابع اقتصادی مقرون به صرفه برق است. در سراسر جهان، انرژی خورشیدی سال گذشته 24 درصد رشد کرد، که برای برآورده کردن نیازهای سالانه کشوری به بزرگی آفریقای جنوبی کافی است. در کنار انرژی هسته ای و آبی، منابع پاک، 39 درصد از برق جهان را در سال 2022 تولید کردند. این گزارش نشان می دهد که برق تولید شده در سال گذشته در واقع پاک ترین برق تولید شده تاکنون بوده است. اما با وجود این، انتشار کربن از این بخش نیز همچنان به افزایش مصرف زغال سنگ ادامه داد.

استفاده از انرژی خورشیدی در تولید برق

به گفته نویسندگان گزارش، این به این دلیل است که تقاضای کلی برای برق افزایش یافته است و همه آن از منابع پاک تامین نمی شود. همچنین در سال 2022 مشکلاتی با برق هسته ای و آبی وجود داشت، بسیاری از راکتورهای فرانسوی آفلاین بودند و رودخانه های اروپا در بسیاری از نقاط برای تولید برق آبی بسیار کم آب بودند. با این حال این گزارش می گوید که در سال 2023، رشد باد و خورشید بیشتر از افزایش تقاضا خواهد بود – و این شروع به تغییر جزر و مد گازهای گرم کننده خواهد کرد.

Malgorzata Wiatros-Motyka، نویسنده اصلی این گزارش گفت: «وقتی اضافه کردن سوخت‌های فسیلی بیشتر برای تولید برق خود را متوقف می‌کنید، شاهد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهید بود. این امر در زمینه افزایش برق رسانی بسیار مهم است، زیرا ما وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، پمپ های حرارتی بیشتری داریم، بنابراین تمیز کردن بخش برق باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سایر بخش ها نیز می شود.

در حالی که انتظار می‌رود کاهش انتشار سوخت‌های فسیلی در برق در سال جاری اندک باشد، حدود 0.3 درصد، نویسندگان معتقدند که این کاهش ادامه خواهد داشت و در سال‌های بعدی نیز تسریع خواهد شد. کلید این امر کاهش استفاده از گاز است که بر اساس این گزارش در سال گذشته اندکی کاهش یافت، به طوری که برخی از کشورها مانند برزیل شاهد افزایش برق آبی بودند که مصرف گاز آنها را تا 46 درصد در سال 2022 کاهش داد.

دیو جونز، از Ember، یکی از نویسندگان گزارش، گفت: ما اکنون به نقطه عطف بعدی رسیده‌ایم که دوره جدیدی از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انرژی فسیلی را آغاز کرده‌ایم. ما می‌دانیم که باد و خورشید راه‌حل هستند و ما فقط باید نقشه راه را برای ساخت سریع آنها ادامه دهیم.

افزایش مصرف برق با افزایش تولید خودروهای الکتریکی

یکی از بازیگران مهمی که بر روند کلی تأثیر می گذارد، چین است. حدود 50 درصد از افزایش جهانی انرژی بادی از چین و حدود 40 درصد از انرژی خورشیدی جدید جهان از کشوری تامین می‌شود که همچنین بزرگترین استفاده کننده انرژی زغال سنگ در جهان می‌باشد.

آقای جونز گفت: «این احتمال وجود دارد که با سرعتی که چین در حال ساختن تولیدات بادی و خورشیدی و انواع تولیدات پاک است، به اوج تولید زغال سنگ زودتر از سال 2025 دست یابد، که قابل توجه خواهد بود».

کارشناسان انرژی اذعان دارند که محدود کردن سوخت‌های فسیلی در تولید برق می‌تواند یک “نقطه عطف” باشد، اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود. پروفسور جسیکا جول از دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «اولین اوج تولید برق زغال سنگ در بریتانیا در سال 1979 بود. “با این وجود، دهه ها طول کشید تا به طور کامل انرژی زغال سنگ حذف شود، به عنوان مثال، بریتانیا هنوز در سال 2022، 43 سال پس از اوج، از ذغال سنگ استفاده می کند. برای رسیدن به اهداف انرژی پاک، ما 40 یا حتی 30 سال زمان نداریم.” ما باید در زمان بسیار کوتاه تری برق را به طور کامل کربن زدایی کنیم.”

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا