اخبار حوزه فلزاتاخباراخبار حوزه اقتصاداخبار صادراتتحلیل بازار

مختل شدن تولید آلومینیوم در جنوب چین به دلیل کمبود برق

این بحران به طور بالقوه می‌تواند بر قیمت جهانی آلومینیوم تأثیر بگذارد.

تولید آلومینیوم چین بار دیگر با وضعیت بدی مواجه شده است. در این مورد، مشکل عمدتاً به دلیل بحران تامین برق در منطقه جنوب غرب کشور است. استان یوننان، قطب تولید آلومینیوم در جنوب چین، به دلیل کمبود شدید آب، تولید این فلز را کاهش می دهد. این کمبود به نوبه خود تامین برق منطقه را نیز با مشکل مواجه کرده است. در حال حاضر، تأثیر این امر بر قیمت جهانی آلومینیوم نامعلوم است.

بر اساس گزارش ها و به نقل از اویل پرایس، ظرفیت تولید برق آبی در این منطقه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در پاسخ، رهبران استان ماه گذشته اخطاریه ای به یوننان آلومینیوم ارسال کردند و به این شرکت گفتند مصرف برق خود را کاهش دهد، که می تواند بر شاخص قیمت آلومینیوم تأثیر بگذارد. آلومینیوم یوننان یک کارخانه ذوب عمده در استان است. تاکنون، استان درخواست کرده است که کارخانه‌های ذوب آلومینیوم در سه نوبت از پاییز گذشته تولید خود را کاهش دهند: 10 درصد در سپتامبر، سپس 20 درصد و اخیراً 40 درصد.

این مشکل در زمانی رخ می‌دهد که چین همچنان در حال بهبود اقتصاد خود از محدودیت‌های COVID-19 است. علاوه بر این، این کشور همچنان در آستانه احیای مجدد اقتصادی خود است. در صورت موفقیت، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این بهبود منجر به افزایش تقاضا برای فلزاتی مانند آلومینیوم خواهد شد.

فعالیت‌های تولیدی در دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه فوریه با سریع‌ترین سرعت در بیش از یک دهه گذشته رشد کرد. در ضمن، چین هم بزرگترین تولید کننده و هم مصرف کننده آلومینیوم در جهان است. به این ترتیب، اخبار مثبت و منفی از کشور می تواند به طور چشمگیری بر قیمت آلومینیوم تاثیر بگذارد.

نوشته های مشابه

طبق اعلام اداره کل گمرک چین در ژانویه تا فوریه امسال رکورد 374 هزار و 321 تن واردات را ثبت کرده است. این نشان دهنده افزایش 11.3 درصدی نسبت به سال قبل است که نشان از فشار بیش از حد فشار به این کشور بزرگ است.

با وجود این، قیمت جهانی آلومینیوم در این دو ماه، واردات را نامناسب کرد. به عنوان مثال، قرارداد معیار آلومینیوم در بورس فلزات لندن به طور متوسط ماهانه 2644 دلار در هر تن در ژانویه ثبت شد که بالاترین رقم از ماه می 2022 بود. این به زودی با کاهش به میانگین 2373 دلار در هر تن در فوریه دنبال شد.

به گزارش رویترز، عمده واردات چین از روسیه بوده است. در واقع، واردات از روسیه در این دو ماه بیش از سه برابر شد و 266.2 درصد افزایش یافت.

چین ممکن است تصمیم به انتقال تولید به خارج از کشور بگیرد

با توجه به اینکه استان‌هایی مانند یوننان با بحران انرژی دیگری روبرو هستند، کارخانه‌های ذوب آلومینیوم اصلی چین همچنان به فکر انتقال بخشی از ظرفیت خود به خارج از کشور، عمدتاً به اندونزی هستند. گزارشی از سوی سند پی گلوبال می‌گوید این اقدام، در صورت تصویب، در زمان مناسب برای چین انجام خواهد شد. در واقع، اندونزی قصد دارد صادرات بوکسیت مواد خام کلیدی را از ژوئن امسال ممنوع کند.

سال گذشته، چین حدود 59 درصد از تولید آلومینیوم اولیه جهانی را به خود اختصاص داد. اگرچه مقامات کشور تولید آلومینیوم را به 45 MTA محدود کردند، اما سال گذشته تقریباً این رکورد را زدند. امسال برخی کارشناسان تقاضا را بسیار بالاتر و شاخص قیمت آلومینیوم را با نوسان پیش بینی کردند. این می تواند به معنای افزایش تولید آلومینیوم یا افزایش اتکا به واردات باشد.

البته کاهش بارندگی و متعاقب آن قطع آب، کمکی به صنعت نمی کند. در حال حاضر، صحبت از کمبود برق بیشتر در بقیه سال 2023 وجود دارد. علاوه بر این، تلاش‌های یوننان برای استفاده از انرژی پاک باید در سال جاری ادامه یابد. در غیر این صورت، این نیز می تواند بر تولید آلومینیوم تأثیر بگذارد. در حال حاضر، انتقال کارخانه های ذوب به خارج از کشور گزینه خوبی به نظر می رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا