اخبار حوزه انرژیاخباراخبار حوزه اقتصاد

خوش بینی برای شروع طرح جذب کربن پروژه Acorn افزایش یافت

اولین مرکز جذب و ذخیره کربن اسکاتلند بالاخره در شرف اعطای مجوز است

خوش بینی در حال افزایش است که اولین مرکز جذب و ذخیره کربن اسکاتلند بالاخره در شرف اعطای مجوز است. پروژه Acorn در پایانه گاز سنت فرگوس در آبردین‌شایر، انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر را به زیر دریای شمال هدایت می‌کند. این پروژه در سال 2021 حمایت دولت را از دست داد. اما اکنون وزارت خزانه داری اشاره کرده است که ممکن است به عنوان بخشی از بودجه بهاری صدراعظم در اواخر هفته دوباره فعال شود.

در ادامه بیانیه روز چهارشنبه، وزارت خزانه داری یک “بازنشانی” با “سرمایه گذاری بی سابقه در جذب کربن داخلی” به مبلغ 20 میلیارد پوند طی 20 سال آینده را اعلام کرد. جرمی هانت، صدراعظم آلمان گفت که از سال آینده متعهد به “بیل زدن روی زمین” است. پروژه Acorn بیش از یک دهه است که در حال توسعه – به اشکال مختلف – بوده است، بنابراین احتمالاً یکی از پیشرفته‌ترین پروژه‌ها در بریتانیا است.

انتظار می رفت که یکی از اولین پروژه هایی باشد که در سال 2021 از حمایت دولت برخوردار می شود، اما در مقابل دو پروژه در شمال انگلستان در اطراف هامبر و مرسی شکست خورد. طرح قبلی برای ذخیره گازهای گلخانه ای از نیروگاه گازی پیترهد در سال 2015 زمانی که دولت ائتلافی رقابت یک میلیارد پوندی برای توسعه این فناوری را لغو کرد، کنار گذاشته شد.

جذب و ذخیره کربن توسط سیاست گذاران به عنوان ابزاری حیاتی برای رسیدن به انتشار صفر خالص تا اواسط قرن تلقی می شود. با گرفتن آن در نقطه ای که سوخت فسیلی در حال سوختن است، از انتشار دی اکسید کربن در جو جلوگیری می کند.

پروژه بلوط – همچنین به عنوان خوشه اسکاتلندی شناخته می شود – گازهای گلخانه ای را از طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی در سراسر کشور می گیرد.

پروژه Acorn می تواند کلید گسترش این فناوری در مقیاس بزرگ در سراسر بریتانیا باشد و از جرمی هانت خواسته است تا در بودجه خود از آنها حمایت کند. بی‌بی‌سی اسکاتلند متوجه شده است که شرکت پشتیبان کلاستر اسکاتلندی، استورگا، جزئیات بیشتری در مورد اعلامیه بودجه آتی صدراعظم ارائه نکرده است. با این حال اعتقاد بر این است که این شرکت خوشبین است که خبر خوبی در راه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا