پرسش و پاسخ

سنگ آهن چگونه تهیه می شود؟

فلزات شامل انواع و اقسام زیادی می‌شوند که هرکدام کاربردهای مهمی دارند. اما یکی از مهمترین و پرکاربردترین انواع آن‌ها آهن است. این ماده‌ی بی‌نظیر که از سنگ‌هایی به نام سنگ آهن به دست می‌آیند دارای قدرت بسیار زیادی هستند و به نوعی نیروی محرکه صنایع مختلف می‌باشند.

آهن از منبع اولیه‌ای به نام سنگ آهن به دست می‌آید. سنگ آهن در واقع یک کانی یا سنگ طبیعی است که حاوی درصد بالایی از ترکیبات آهن است. البته این آهن قابل استفاده نبوده و پس از خالص‌سازی سنگ معدنی است که قابل استفاده می‌شود.

این سنگ‌های ارزشمند در اشکال مختلفی مثل هماتیت، مگنتیت، لیمونیت و سیدریت وجود دارند و اغلب با ناخالصی‌هایی مانند سیلیس، آلومینا، فسفر و گوگرد مخلوط شده‌اند که در مراحل استخراج و خالص‌سازی باید آن‌ها را حذف کرد. میزان آهن موجود در سنگ آهن معمولاً به صورت درصدی بیان می‌شود که این پارامتر به عنوان عیار آهن شناخته می‌شود. مشخصاً سنگ‌های با عیار بالاتر به دلیل محتوای آهن بیشتر از ارزش بالاتری برخوردارند.

آهن از سنگ معدن خرد شده به یکی از دو روش عمده استخراج می شود: ذوب یا الکترولیز. ذوب از گرما برای جدا کردن فلز ارزشمند از بقیه سنگ معدن استفاده می کند. ذوب معمولاً به یک عامل احیا کننده یا ماده شیمیایی دیگری نیاز دارد تا آهن را از سنگ معدن آن جدا کند.

نوشته های مشابه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا