اخبار حوزه فلزات گرانبهااخبار

دور زدن تحریم‌ها با خرید طلای روسیه توسط امارات

داده‌ها نشان می‌دهد امارات، ترکیه و چین در حدود 99 درصد طلای روسیه را بعد از جنگ اوکراین خریداری کرده‌اند.

سوابق گمرک روسیه نشان می دهد که امارات متحده عربی به یک مرکز تجاری کلیدی برای طلای روسیه تبدیل شده است، از زمانی که تحریم های غرب بر سر اوکراین، مسیرهای صادراتی سنتی روسیه را قطع کرد.

این سوابق که حاوی جزئیاتی از نزدیک به هزار محموله طلا در سالی است که از آغاز جنگ اوکراین آغاز شده است، نشان می دهد که این کشور خلیج فارس 75.7 تن طلای روسیه به ارزش 4.3 میلیارد دلار وارد کرده است که از تنها 1.3 تن در سال 2021 افزایش یافته است.

چین و ترکیه بزرگترین مقصدهای بعدی بودند که هر کدام حدود 20 تن بین 24 فوریه 2022 تا 3 مارس 2023 وارد کردند. با امارات متحده عربی، این سه کشور 99.8 درصد از صادرات طلای روسیه را در داده های گمرکی این دوره به خود اختصاص دادند.

در روزهای پس از آغاز درگیری اوکراین، بسیاری از بانک‌های چند ملیتی، ارائه‌دهندگان تدارکات و پالایشگاه‌های فلزات گرانبها کار با طلای روسیه را که معمولاً به لندن، مرکز تجارت و ذخیره‌سازی طلا ارسال می‌شد، متوقف کردند.

انجمن بازار شمش لندن شمش های روسی ساخته شده از 7 مارس 2022 را ممنوع کرد و تا پایان ماه اوت، بریتانیا، اتحادیه اروپا، سوئیس، ایالات متحده، کانادا و ژاپن همه واردات شمش روسی را ممنوع کردند.

با این حال، سوابق صادرات نشان می دهد که تولیدکنندگان طلای روسیه به سرعت بازارهای جدیدی را در کشورهایی مانند امارات، ترکیه و چین که مسکو را تحریم نکرده بودند، پیدا کردند.

لوئیس مارچال، کارشناس تامین طلا در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه گفت: این خطر وجود دارد که طلای روسیه ذوب شده و دوباره ریخته شود و سپس با پوشاندن مبدا خود به بازارهای آمریکا و اروپا بازگردد.

او گفت: «اگر طلای روسیه وارد شود، توسط یک پالایشگاه محلی دوباره ریخته شود، منبع آن توسط یک بانک یا معامله‌گر محلی تهیه شده و سپس در بازار فروخته شود، خطری وجود دارد. به همین دلیل است که انجام بررسی های لازم برای پایان دادن به خریدارانی که مایلند اطمینان حاصل کنند که به رژیم های تحریمی احترام می گذارند، مفید است.

کمیته شمش طلا دولت امارات متحده عربی گفت که دولت با فرآیندهای شفاف و قوی علیه کالاهای غیرقانونی، پولشویی و نهادهای تحریم شده عمل می کند.

در این بیانیه آمده است: «امارات متحده عربی به تجارت علنی و صادقانه با شرکای بین‌المللی خود، مطابق با تمامی هنجارهای بین‌المللی فعلی که توسط سازمان ملل تعیین شده است، ادامه خواهد داد».

در تلاش برای انزوای بیشتر روسیه، واشنگتن به کشورها از جمله امارات و ترکیه هشدار داده است که در صورت تجارت با نهادهای مشمول تحریم های آمریکا، دسترسی به بازارهای G7 را از دست خواهند داد.

داده های بررسی شده توسط رویترز نشان نمی دهد که هیچ گونه نقض تحریم های ایالات متحده توسط این کشورها وجود نداشته است.

وزارت خزانه داری آمریکا که دفتر کنترل دارایی های خارجی آن تحریم ها را اجرا می کند، به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

محموله های موجود در داده های گمرک که توسط یک ارائه دهنده تجاری به رویترز ارائه شده است، صادرات 116.3 تنی را بین 24 فوریه 2022 تا 3 مارس امسال نشان می دهد، اگرچه مشاور Metals Focus تخمین می زند روسیه در سال 2022، 325 تن طلا تولید کرده است.

بقیه طلای استخراج شده در روسیه احتمالاً یا در این کشور باقی مانده است یا در معاملاتی صادر شده است که در سوابق ذکر نشده است. رویترز نتوانست تعیین کند که چه نسبتی از کل صادرات طلای روسیه تحت پوشش داده ها قرار دارد.

بیشتر محموله های طلای روسیه به چین به هنگ کنگ ارسال شده است. وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که همکاری این کشور با روسیه «عاری از اخلال یا اجبار هر شخص ثالثی است».

وزارت دارایی ترکیه به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. دولت روسیه، اداره گمرک و بانک مرکزی روسیه به درخواست ها برای اظهار نظر در مورد صادرات طلا پاسخ ندادند.

در این میان امارات متحده عربی مدتهاست که صنعت طلای پر رونقی داشته است. داده های تجاری نشان می دهد که این کشور بین سال های 2016 تا 2021 به طور متوسط حدود 750 تن طلای خالص در سال وارد کرده است – به این معنی که محموله های موجود در سوابق روسیه تنها حدود 10 درصد از واردات آن را تشکیل می دهد. امارات متحده عربی صادرکننده عمده شمش و جواهرات است.

مدیر یکی از شرکت‌هایی که مقادیر زیادی طلای روسیه را به امارات می‌فرستاد، به رویترز گفت که شرکت‌های روسی شمش را در آنجا با تخفیف حدود 1 درصد نسبت به قیمت‌های معیار جهانی می‌فروشند و انگیزه‌ای برای تجارت ارائه می‌دهند.

این مدیر که نخواست نامش فاش شود، گفت که بیشتر طلایی که شرکت او به امارات فرستاده است برای پالایشگاه ها بوده و در آنجا ذوب و دوباره ریخته می شود.

رویترز از چهار تن از بزرگترین معدنچیان طلای روسیه خواست نظر بدهند. Nordgold و Norilsk Nickel از اظهار نظر خودداری کردند. پولیوس و پلی متال پاسخی ندادند.

در بسیاری از موارد، سوابق گمرکی فقط فرستنده یا بازرگانان درگیر در معاملات را نشان می دهد، نه خریدار نهایی را که می تواند یک پالایشگر، جواهرساز یا سرمایه گذار باشد.

سوابق نشان می دهد که بزرگترین فروشنده طلای روسیه که به امارات صادر شده است، Temis Luxury Middle East، یکی از شرکت های تابعه شرکت لجستیک فرانسوی Temis Luxury در دبی بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا