اخبار حوزه اقتصاداخبارتحلیل بازار

اقتصاددان بزرگ، پیتر شیف، نسبت به کاهش ارزش دلار آمریکا و بزرگترین فاجعه اقتصادی در تاریخ هشدار داد

بانک‌ها برای مقابله با ترکیبی از رکود اقتصادی قابل‌توجه و افزایش تورم، آماده نیستند و اگر این دو را با هم داشته باشیم، بانک‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

پیتر شیف، اقتصاددان مشهور نسبت به “بزرگترین فاجعه اقتصادی” در تاریخ ایالات متحده هشدار داد. او تاکید کرد که ما در آستانه یک بحران مالی قرار داریم و این بسیار بزرگتر از گذشته خواهد بود. علاوه بر این، او گفت که دلار آمریکا به منظور تامین مالی کمک‌های مالی بانکی، کاهش می‌یابد.

پیتر شیف، هشدارهای خود را در مورد اقتصاد ایالات متحده، بحران بانکی و جایی که تورم در آن قرار دارد، در NTD News دوشنبه به اشتراک گذاشت. شیف در مورد ادعای جروم پاول، رئیس فدرال رزرو مبنی بر اینکه سیستم بانکی ایالات متحده سالم و انعطاف پذیر است، اظهار داشت: «این اصلاً درست نیست. این به مانند خانه ای که شروع به فروپاشی کرده است.»

شیف توضیح داد: «به لطف اشتباهاتی که فدرال رزرو از زمان بحران سال 2008 مرتکب شده است، اکنون حباب بسیار بزرگتری داریم. فدرال رزرو باعث ایجاد حباب شد که منجر به بحران مالی سال 2008 شد، و سپس حباب بزرگتری را ایجاد کردند.» این اقتصاددان همچنین اظهار داشت:

البته، ما فقط مشکل را با اشتباهات بزرگتر ترکیب کردیم و اکنون اقتصاد ایالات متحده در معرض بزرگترین فاجعه اقتصادی در تاریخ خود قرار گرفته است.

شیف سقوط اخیر بانک‌های بزرگ از جمله بانک سیلیکون ولی و بانک Signature را آغاز بحران مالی بعدی می‌داند. “این دقیقاً همان چیزی است که در حال حاضر اتفاق می افتد. این یک بحران بانکی است. من فکر می کنم مردم تمایلی به نامیدن آن به یک بحران مالی ندارند، زیرا نمی خواهند خاطرات سال 2008 را تداعی کنند و نمی خواهند هیچ مقایسه ای انجام دهند. آنها نمی‌خواهند این را تصدیق کنند،» او هشدار داد:

آنها همه نشانه های اولیه یک بحران مالی بزرگ را نادیده می گیرند. اما اشتباه نکنید، ما در آستانه یک فروپاشی هستیم. و اینبار بسیار بزرگتر از قبلی خواهد بود.

به گفته این اقتصاددان، بانک‌ها برای مقابله با ترکیبی از رکود اقتصادی قابل توجه و افزایش تورم، آماده نیستند. وی گفت: بنابراین اگر همزمان تورم بالا و رکود داشته باشیم، بانک ها با شکست مواجه می شوند.

شیف توضیح داد که از آنجایی که تورم ارزش دلار آمریکا را کاهش می دهد، مردم به دنبال برداشت پول خود از بانک ها هستند زیرا نمی توانند نرخ بهره ای را ارائه دهند که بتواند ضرر را جبران کند.

البته، وقتی مردم می‌خواهند پول خود را از بانک خارج کنند، پول آنجا نیست. بنابراین تنها راهی که مردم می توانند پول خود را بدست آورند این است که فدرال رزرو آن را چاپ کند. اما اگر فدرال رزرو آن را چاپ کند، فقط ارزش بیشتری را از بین می برد. بنابراین، شتاب تورم مارپیچی را تسریع می‌کند. دلار به منظور تامین مالی کمک‌های مالی بانکی کاهش می‌یابد.

شیف با اشاره به اینکه فدرال رزرو طی دو هفته ترازنامه خود را نزدیک به 400 میلیارد دلار افزایش داد، هشدار داد: «این تورم است. و بنابراین، وقتی این کار را انجام می‌دهید، ارزش تمام پولی را که از قبل در گردش است، از بین می‌برید. بنابراین، آمریکایی ها قرار است پرداخت کنند، نه به این دلیل که مالیات دهندگان هستند، بلکه به این دلیل که دارندگان دلار و درآمدهای دلار آمریکا هستند. به دلیل کمک‌های بانکی، ارزش حقوق و دستمزد همه کاهش می‌یابد.»

این کمک‌ها سپرده‌های بانکی همه را به خطر می‌اندازد، حتی بانک‌هایی که بدهکار هستند.

اکنون، چون دولت اجازه نمی دهد بانک ها شکست بخورند، هرکسی که حساب بانکی دارد قدرت خرید خود را از دست می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا