اخبار حوزه فلزاتاخبار

تقاضا برای مس با نوآوری‌ها در بازار خودروهای برقی کاهش می‌یابد

دو شرکت، Goldman Sachs و Consultancy CRU Group، اخیرا پیش‌بینی‌های خود را برای استفاده از مس در وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) اصلاح کردند. در واقع CRU Group اکنون پیش‌بینی می‌کند که میانگین خودروهای برقی بین 51 تا 56 کیلوگرم مس از امسال تا سال 2030 مصرف خواهند کرد. به طور مشابه، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که میزان مس در یک خودروی الکتریکی متوسط تا سال 2030 به 65 کیلوگرم در هر خودرو کاهش می‌یابد، در حالی که تخمین قبلی آنها در سال گذشته 73 کیلوگرم بود. این ارقام مهم هستند، زیرا اجزای EV یکی از مصارف اصلی مس هستند.

در حالی که تقاضای جهانی برای مس همچنان بالاست، اعتصابات معدنچیان و مشکلات عرضه، عرضه را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اکنون، این گزارش‌های جدید پیچیدگی جدیدی به مشکلات اضافه می‌کنند. در واقع، هر دو گزارش اشاره کردند که تمرکز مجدد بر کارایی در طراحی خودروهای الکتریکی در بین تسلا و سایر خودروسازان به کاهش میزان مس مصرفی در هر خودرو ادامه می‌دهد. این می تواند پیامدهای بزرگی برای تقاضای مس داشته باشد زیرا نسل بعدی خودروهای برقی وارد بازار می شود. تحلیلگران همچنان پیش بینی می کنند که فروش خودروهای برقی در کشورهایی مانند چین و هند در چند سال آینده افزایش یابد. با این حال، این پیشرفت ها در فناوری EV به عنوان یک عامل محدود کننده از نظر استفاده از مس دیده می شود.

انتظارات قبلی مصرف مس ممکن است بیش از حد باشد

مس عمدتاً وارد سیم کشی خودروهای برقی می شود. در واقع، به طور متوسط، خودروهای برقی چهار برابر بیشتر از وسایل نقلیه موتور احتراقی سنتی به مس نیاز دارند. با این حال، سازندگان EV و باتری همچنان به یافتن راه‌های جدیدی برای کاهش وزن و هزینه‌ها می‌پردازند. همانطور که در دو گزارش نشان داده شده است، این تلاش ها باعث کاهش میزان مس مورد نیاز در هر خودرو شده است. این تجدید نظرها عمدتاً از تغییرات مهندسی با هدف افزایش برد، کاهش وزن و بهبود کارایی خودروهای برقی ناشی می‌شوند. برخی از این تغییرات شامل استفاده از باتری های فشرده تر، ورق مسی نازک تر در سلول های باتری و سیستم های ولتاژ بالاتری است که به سیم کشی کمتری نیاز دارند.

گلدمن ساکس همچنین تغییر بالقوه به سمت سیستم‌های ولتاژ بالاتر، مانند سیستم‌هایی که توسط تسلا به کار می‌رود، به‌عنوان تهدیدی قابل‌توجه برای تقاضای مس در بازار خودروهای برقی برجسته کرد. با این حال، این بانک سرمایه گذاری انتظار دارد که تقاضای مس برای خودروهای الکتریکی در سال جاری به 1 میلیون تن و تا سال 2030 به 2.8 میلیون تن برسد. در بسیاری از موارد، این بیش از حد پیش بینی شده مس در فناوری جدید است که استفاده می شود.

برخی از کشورهای تولید کننده مس با چالش های تولید روبرو هستند

در 10 جولای، قیمت مس در بورس فلزات لندن (LME) به دلیل آمار تورم شگفت‌انگیز چین کاهش یافت. معاملات آتی سه ماهه مس ابتدا با 0.1 درصد کاهش به 8364 دلار در هر تن پس از سود متوسط هفتگی رسید. داده ها نشان داد که کارخانه های چینی با وجود تغییرات اندک در قیمت های مصرف کننده و استفاده های جدید از مس، همچنان با چالش هایی در ماه ژوئن مواجه بودند.

در همین حال، شیلی، بزرگترین تولیدکننده مس جهان، از رشد 3.6 درصدی صادرات مس در ژوئن امسال نسبت به سال قبل خبر داد. به این ترتیب ارزش کل صادرات به 3.88 میلیارد دلار آمریکا رسید. رقیب نزدیک پرو نیز افزایش قابل توجهی نزدیک به 35 درصدی را در ماه می امسال در مقایسه با سال 2022 گزارش کرد. بیشتر تحلیلگران این افزایش تولید را که به 234781 تن متریک تن رسید، ناشی از تلاش شرکت های معدنی مانند Cerro Verde، Antamina و Southern Copper دانستند که استخراج را به میزان قابل توجهی افزایش دادند.

با این حال، یک گزارش رویترز می گوید که بوروکراسی بیش از حد در پرو همچنان چالش های مهمی برای معدنچیان مس ایجاد می کند. در واقع، پرو همچنان با بی ثباتی سیاسی، تغییرات مکرر در دولت و کاهش سرمایه گذاری ها دست و پنجه نرم می کند. اخیراً این امر به جمهوری دموکراتیک کنگو اجازه داد تا به عنوان یک رقیب سرسخت ظاهر شود.

در سال جاری، تحلیلگران پیش بینی می کنند که سرمایه گذاری در معدن تا 20 درصد کاهش یابد. در همین حال، مدیران صنعت همچنان نگرانی‌های خود را مبنی بر اینکه فرآیندهای پیچیده بوروکراتیک مانع پروژه‌های جدید می‌شوند، ابراز می‌کنند که به طور بالقوه تولید مس آینده را به خطر می‌اندازد. در طول دو دهه گذشته، تعداد مراحل اداری مورد نیاز برای شروع پروژه های معدنی به 230 افزایش یافت. بر اساس این گزارش، بسیاری از این وظایف شامل مقامات متعدد، مانع پیشرفت و توقف توسعه می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا