اخبار حوزه فلزاتاخبار

رکود در بخش مس و ورود به بخش لیتیوم باعث کنار رفتن مدیرعامل کودلکو شد

شرکت دولتی کودلکو شیلی گفت، آندره سوگارت، مدیر اجرایی آن پس از کمتر از یک سال از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، زیرا بزرگترین معدن‌کار مس جهان با کاهش تولید و نقش جدید آن در صنعت لیتیوم کشور دست و پنجه نرم می‌کند.

کودلکو در این بیانیه گفت که سوگارت، مهندسی که در سال 2010 در نجات 33 معدنچی گرفتار شده در معدن شمالی شهرت یافت، تا 31 اوت در سمت خود باقی خواهد ماند.

این مرد 58 ساله به مشکلاتی در تطبیق خواسته‌های مدیریت معدنچی غول‌پیکر با خواسته‌های زندگی شخصی‌اش اشاره کرد، اما گفت که تا زمانی که شرکت به‌دنبال جایگزینی باشد، می‌ماند.

سوگارت جانشین اوکتاویو آراندا شد که در آگوست سال گذشته 36 سال را در کودلکو گذراند. آراندا در آن زمان گفت که به دلایل سلامتی در حال ترک پست است. با این حال، مدت کوتاهی پس از آن، او به عنوان مدیر عملیات به معدنچی خصوصی شیلیایی Antofagasta (LON: ANTO) پیوست.

سوگارت کار خود را در کودلکو در بخش ال تنینته در سال 1993 آغاز کرد. در سال 2012 به عنوان مدیر کل اسپرانزا و بعداً سنتینلا به آنتوفاگاستا مینرالز پیوست.

او همچنین قبل از عزیمت به مکزیک به عنوان مدیر عملیات Minera Fresnillo، معاون رئیس شرکت ملی معدن (Enami) بود.

این متخصص معدن در پایان سال 2020 به کودلکو بازگشت تا معاونت عملیات شمال را بر عهده بگیرد تا اینکه سال گذشته به عنوان رئیس اجرایی منصوب شد.

علیرغم سرمایه گذاری حدود 3.5 میلیارد دلار در سال برای بازسازی معادن فرسوده، تولید مس کودلکو امسال بیش از 11 درصد کاهش یافته و به کمترین میزان در 25 سال گذشته رسیده است.

این معدنکار دولتی اخیراً به نقش نمایندگی دولت شیلی در قراردادهای جدید دولتی و خصوصی برای استخراج لیتیوم متهم شده است.

منتقدان گفته‌اند که کودلکو مانند مس، دانش و تخصص کافی در صنعت لیتیوم ندارد. ماکسیمو پاچکو، رئیس آن مخالف است و می‌گوید آنچه بیش از همه مهم است سابقه کودلکو در استخراج معدن و همچنین شهرت بین‌المللی، ظرفیت مالی و تجربه آن با شرکای بخش خصوصی است.

پاچکو هفته گذشته به یک روزنامه محلی گفت: “اگر وارد تجارت لیتیوم نشویم، ما یک شرکت فوق العاده کوته فکر خواهیم بود.”

شیلی، برترین کشور تولید کننده مس جهان و دومین تولیدکننده برتر برای لیتیوم، امسال شاهد تغییراتی در سیاست‌ها بوده است و رئیس‌جمهور گابریل بوریک حق امتیاز را برای شرکت‌های معدنی دریافت کرده و برنامه‌هایی را برای کنترل بیشتر دولت بر بخش لیتیوم اعلام کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا