اخبار حوزه اقتصاداخبار

بریتانیا و سرمایه گذاری جدید در حوزه معادن لیتیوم

معدنچیان امیدوارند منابع طبیعی لیتیوم در شهر کورنوال، بار دیگر ثروت را برای این شهر به ارمغان بیاورد.

مجسمه یک گودال بر فراز یک خیابان بلند در قلب سابق معدنکاری، کورنوال را به یاد گذشته صنعتی اش می اندازد. در این بخش از جنوب غربی انگلستان، صنعت معدن در گذشته یک منبع اقتصادی بود و در سال‌های اخیر، بازگشتی آزمایشی داشته است.

کورن‌وال (به انگلیسی: Cornwall) یکی از شهرستان‌های تشریفاتی در جنوب غربی انگلستان است. این شهرستان در نوک شبه‌جزیرهٔ انگلستان قرار گرفته و از شمال و غرب به اقیانوس اطلس، از جنوب به مرز انگلستان و از شرق به دوون محدود است. جمعیت آن ۵۳۴٬۳۰۰ نفر و مساحت آن ۳٬۵۶۳ کیلومتر مربع است.

به گزارش BBC، نسل جدیدی از معدنچیان امیدوارند منابع طبیعی که کورنوال را روی نقشه قرار داده است، بار دیگر ثروت را برای این شهر به ارمغان بیاورد. این بار، ماینرها از فناوری پیشرفته برای دستیابی به لیتیوم استفاده می کنند – فلزی که برای ساخت باتری دستگاه های الکترونیکی روزمره استفاده می شود، از لپ تاپ گرفته تا تلفن های هوشمند. این باتری‌های لیتیوم یونی همچنین انرژی خودروهای الکتریکی را تامین می‌کنند که برای کاهش انتشار کربن و محدود کردن بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی بسیار مهم است.

صنعت معدن پتانسیل احیای اقتصاد وابسته به گردشگری کورنوال را دارد، جایی که برخی از مناطق آن از محروم ترین مناطق انگلستان هستند. اما در حالی که احیای معادن بسیاری از افراد در کورنوال را هیجان زده می کند، شک و شبهه در مورد اینکه آیا لیتیوم واقعاً بلیط طلایی خواهد بود که منطقه مدت ها منتظر آن بود یا خیر وجود دارد – به گونه ای که به محیط زیست آسیب نرساند و در عین حال مشاغل معدنی با درآمد خوب را بازگرداند.

برآوردها از ارزش بازار صنعت لیتیوم متفاوت است، به طوری که یک گزارش درآمد جهانی را تا سال 2030 تقریباً 19 میلیارد دلار (15 میلیارد پوند) پیش بینی می کند. انتظار می‌رود لیتیوم برای سال‌های آینده در سرتاسر جهان مورد تقاضا باشد.

هالی وایتلاو، مدیر شبکه اقدام اقلیمی کورنوال می گوید: «این کار باید تا حد امکان تمیز انجام شود. او می‌گوید «استخراج لیتیوم در خارج از کشور وحشتناک است» و شرکت‌ها در بریتانیا این شانس را دارند که استانداردهای بهتری را در سطح جهانی تعیین کنند. و موسس کورنیش لیتیوم، جرمی راثال، معتقد است که آنها می توانند.

آقای Wrathall، یک بانکدار سرمایه‌گذاری سابق، می‌گوید که به دلیل سابقه طولانی معدن کورنوال، برای کاری که شرکتش انجام می‌دهد، اشتیاق وجود دارد. او می‌گوید: «ما می‌دانیم که می‌تواند مزایای اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد و اگر این کار را نکنیم، اگر اتفاقی نیفتد، چشم‌انداز برای کورنوال تیره‌کننده است. یکی از فعالان آب و هوای محلی، نیکولا اندرسن، بدبین است و ادعا می کند که “افراد زیادی را در اطراف پروژه لیتیوم کورنیش می شناسد که مخالف آن هستند”. او می‌گوید: «با در نظر گرفتن تاریخچه شرکت‌ها در کورنوال، من به آن بسیار مشکوک هستم. “هرکسی که از منابع اینجا سوء استفاده می کند فقط سعی می کند جیب خود را پر کند. “این فقط نمونه دیگری از افرادی است که ثروت را از کورنوال استخراج می کنند. پول از کورنوال خارج می شود و هرگز باز نمی گردد.”

لاودی جنکین، عضو مبیون کرنو در شورای کورنوال، خوشبین تر است. او از چشم انداز مشاغل با کیفیت بالا استقبال می کند. اما او نمی‌خواهد لیتیوم استخراج شده در اینجا به خارج از کشور صادر شود. او پرسید: “چرا ما یک کارخانه باتری لیتیومی در کورنوال نداریم؟” این یک سوال خوب، و یک سوال ناخوشایند برای بریتانیا است.

در حال حاضر، انگلستان تنها یک کارخانه بزرگ باتری در حال کار دارد – کارخانه چینی Envision در ساندرلند. دومین نیروگاه انویژن در حال ساخت است، در حالی که سومین نیروگاه، بریتیش ولت در حال فروپاشی است.

در رقابت برای ساخت این به اصطلاح کارخانه های گیگ، بریتانیا از چینی هایی که تخمین زده می شود بیش از 100 کارخانه فعال دارند، عقب مانده است. به گفته مؤسسه فارادی، حتی در غرب اروپا، 38 گیگا کارخانه یا عملیاتی یا برنامه ریزی شده وجود دارد.

سایمون مورز، مدیر عامل مشاوره بنچمارک مینرالز، تردیدهای خود را در رابطه با بازگشت بریتانیا به رقابت در این حوزه را دارد. او می‌گوید که بریتانیا پس از «مدت طولانی تردید بر سر هر نوع استراتژی در مورد وسایل نقلیه الکتریکی و لیتیوم»، «مسابقه جهانی تسلیحات باتری‌ها» را از دست می‌دهد.

Benchmark Minerals محاسبه کرده است که بریتانیا باید حدود 100 میلیارد پوند برای ایجاد صنعت خودروهای الکتریکی جدید هزینه کند – 20 میلیارد پوند برای راه اندازی کارخانه های گیگ جدید و 80 میلیارد پوند برای ساخت زنجیره تامینی که آن را تغذیه می کند.

آقای Wrathall می‌گوید: «به‌عنوان یک بریتانیایی، بسیار نگران این هستم. “اما از نظر کاری که ما با لیتیوم کورنیش انجام می دهیم، اگر صنعت خودروسازی در اینجا وجود نداشته باشد، آن را صادر خواهیم کرد. این یک تراژدی خواهد بود.”

کورنیش لیتیوم بودجه دولتی برای پروژه های خود دریافت کرده است، از جمله 2.9 میلیون پوند برای کارخانه آزمایشی لیتیوم زمین گرمایی خود در نزدیکی Redruth. سخنگوی دولت گفت: «از نوک کورنوال تا ارتفاعات اسکاتلند، ما در حال ایجاد شرایط مناسب برای رشد مشاغل معدنی حیاتی با ارائه حمایت مالی هستیم. استیو دابل، نماینده محافظه‌کار در سنت آستل و نیوکای، می‌گوید که برخی فرصت‌ها به لطف حمایت دولت ایجاد شده است. او می‌گوید: «اما به دلیل شرایط اقتصادی جهانی، چالش‌هایی پیرامون آن وجود داشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا