اخبار حوزه فلزاتاخبار

زنگ هشدار برای تولید فولاد چین به صدا در می آید

آخر هفته گذشته، شرکت‌های اصلی تولید فولاد چین بیانیه‌ای احتیاطی درباره سود خود منتشر کردند. در این بیانیه، سازندگان مجموعه‌ای از موانع را که انتظار دارند در نیمه دوم سال با آن‌ها مواجه شوند، اذعان کردند. آنها همچنین تقاضای ناامید کننده، کاهش سودآوری و فشارهای کاهش هزینه را به عنوان عوامل اصلی تشدید کننده این چالش ها نسبت می دهند.

بیانیه انجمن آهن و فولاد چین (CISA) تاکید می کند که این صنعت اخیراً از نظر تقاضا به نقطه عطف بحرانی رسیده است. همانطور که توسط این چهارگانه شرکت ها بیان شده است، مسائل مربوط به مصرف ناکافی مصرف کننده نهایی و حاشیه سود بسیار کم و مداوم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تولید فولاد در چین ممکن است کاهش یابد

در واقع، صنعت تولید فولاد چین به طور خاص با این دو مشکل دست و پنجه نرم می کند. اخیراً شاخص مدیران خرید، علیرغم افزایش سفارشات، حاکی از انقباض در ماه ژوئن است. علاوه بر این، نزدیک به نیمی از کارخانه‌های بزرگ فولاد در پنج ماه ابتدایی سال با زیان کار کردند.

هیچ محرک قابل توجهی برای تولید فولاد چینی وجود ندارد

کارخانه های فولاد چین بیش از نیمی از تولید جهانی فولاد را تشکیل می دهند. آنها همچنین بزرگترین واردکننده سنگ آهن هستند. بنابراین، این کشور به شدت به واردات سنگ آهن از استرالیا و برزیل برای برآوردن بیشتر نیازهای تولید فولاد خود متکی است. متأسفانه، شرکت‌های تولید فولاد به دلیل رکود بهبود و بحران املاک و مستغلات همچنان با مشکلاتی مواجه هستند.

در همین حال، دولت چین به تشویق ادغام و کاهش تولید ادامه می دهد تا مشکل همیشگی مازاد عرضه را حل کند. در نتیجه، صنعت فولاد در چین دچار لرزش قابل توجهی شده است. علاوه بر این، تحلیلگران انتظار دارند که این چالش ها به دلیل پیشرفت آهسته در کاهش ظرفیت مازاد ادامه یابد.

دولت چین با وجود درخواست برای افزایش اقدامات محرک برای تقویت رشد، هنوز اقدامات اساسی را انجام نداده است. سودآوری صنعت فولاد نزدیک به یک سال است که پایین مانده است، با این حال قیمت مواد خام برای تولید فولاد نسبتا بالا باقی مانده است. صرف نظر از این چالش های بزرگ، اقتصاد چین بیش از سال قبل رشد کرد. این تا حد زیادی نتیجه کنار گذاشتن محدودیت‌های کووید صفر توسط دولت است.

قیمت لحظه ای میلگرد فولادی، مصالح حیاتی ساختمانی، امسال بیش از 8 درصد کاهش یافت. در همین حال، معاملات آتی سنگ آهن در سنگاپور در مدت مشابه حدود 3 درصد کاهش یافت. این عوامل به هشدار صادر شده توسط شرکت های تولید کننده فولاد چین در مورد چالش های پیش رو در نیمه دوم سال کمک می کند.

گزارشی در Nikkei به نقل از Xuelian Li، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی Marubeni، نشان می دهد که با توجه به شرایط کنونی، انتظار می‌رود تغییرات صنعتی در چین طی پنج تا ده سال آینده ادامه یابد.

در تلاش برای رسیدگی به مازاد فولاد، دولت همچنان فعالانه به ترویج تجمیع ادامه می دهد. همانطور که توسط تحقیقات Marubeni گزارش شده است، مقدار مازاد عرضه که با کم کردن مصرف فولاد از حجم فولاد خام تولید شده تعیین می‌شود، طی پنج ماهه اول سال 2023 به اوج خود در هفت سال گذشته رسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا