تحلیل بازاراخباراخبار حوزه اقتصاد

12 تا از سودآورترین سهام‌های طلا در سال 2023

در این مقاله به ۱۲ تا از سودآورترین سهام‌های طلا در حال حاضر می پردازیم. طلا یک دارایی با نقدینگی بالا است که بیشتر به عنوان نوعی سرمایه گذاری توسط خانوارها و سرمایه گذاران استفاده می شود. این فلز گرانبها برای چندین قرن به عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار گرفته است. طلا تمایل به حفظ ارزش دارد و حتی در طول زمان ارزش آن افزایش می یابد. برعکس، ارزش پول در طول زمان بدتر می شود. بنابراین، منطقی است که مردم پس انداز خود را به جای پول کاغذی در طلا نگه دارند.

اگرچه طلا نشان داده است که روشی قابل اعتماد برای محافظت در برابر تورم در یک دوره زمانی طولانی است، اما عملکرد آن به عنوان محافظ تورم در کوتاه مدت چندان قوی نیست. گزارش رویترز بیان می‌کند که تنها 16 درصد از تغییرات قیمت طلا از سال 1971 تاکنون را می‌توان به تغییرات در تورم شاخص قیمت مصرف کننده مرتبط دانست. علاوه بر این، دوره‌هایی بوده است که قیمت طلا و تورم رابطه معکوس از خود نشان داده‌اند. به عنوان مثال، قیمت طلا به طور متوسط هر سال 10 درصد کاهش یافت، در حالی که تورم بالا و به طور متوسط 6.5 درصد از سال 1980 تا 1984 باقی ماند.

اگرچه قیمت طلا طی ماه گذشته در حال اصلاح بوده است، اما در ماه فوریه حدود 100 دلار از دست داده است. قیمت این فلز گرانبها از 1600 دلار در نوامبر 2022 به 1836 دلار در حال حاضر افزایش یافته است. به گفته دانیال غالی، استراتژیست کالا در TD Securities، بازار انتظارات خود را برای کاهش فدرال رزرو در سال جاری به دلیل رشد قوی و داده های تورم تعدیل کرده است، که با این دیدگاه که نرخ بهره برای مدت طولانی بالا باقی خواهد ماند، همسو است. در نتیجه این امر تأثیر منفی بر قیمت فلزات گرانبها داشته است.

مطالعه اخیر شورای جهانی طلا نشان داد که بانک های مرکزی در سراسر جهان به افزایش ذخایر طلای خود در نیمه اول سال 2022 ادامه دادند و تقاضای بانک مرکزی به بالاترین سطح خود از زمان پایان استاندارد طلا در دهه 1970 رسید. این مطالعه همچنین نشان داد که تقاضای مصرف‌کنندگان برای جواهرات، سکه‌ها و شمش‌های طلا به ویژه در آسیا که عوامل فرهنگی و اقتصادی همچنان تقاضا برای این فلز گرانبها را افزایش می‌دهند، قوی بود.

سرمایه‌گذاری که به دنبال حفظ پس‌انداز است باید سرمایه‌گذاری در طلا را در نظر بگیرد. اگرچه در کوتاه مدت در مورد ارزش طلا به عنوان محافظ تورم تردیدهایی وجود دارد، اما در مورد خاصیت ذخیره ارزش این فلز در بلندمدت اتفاق نظر وجود دارد. رکود در بازار سهام به این معنی است که سهام معدن در مقایسه با سهام ایالات متحده کمتر از ارزش گذاری شده باقی می ماند. سناریوی فرود سخت که اکنون محتمل به نظر می رسد نیز خبر بدی برای طلا و سهام طلا نیست.

رکود لزوماً خبر بدی برای طلا نیست. به طور معمول، قیمت فلزات گرانبها در دوران رکود کاهش می یابد، از جمله طلا. در رکود سال 1980، قیمت طلا کاهش یافت (6 درصد)، اما این تا حدی به این دلیل بود که در آغاز سال 1980 به یک رکورد قیمت رسیده بود و فدرال رزرو سرانجام نرخ های بهره را بالاتر از تورم قرار داد. با این حال، در رکودهای بعدی، قیمت طلا کمتر از سایر فلزات کاهش یافته و سریعتر بهبود یافته است. قیمت طلا در پایان رکود نسبت به ابتدای رکود کمی بالاتر است.

برای یافتن ۱۲ تا از سودآورترین سهام‌های طلا در حال حاضر، ابتدا از غربالگری سهام برای شناسایی بزرگترین شرکت‌های طلا استفاده کردیم. سپس اقدام به فهرست کوتاه سهام بر اساس سود خالص آنها در دوازده ماه گذشته کردیم. در نهایت، شرکت‌های موجود در فهرست خود را به ترتیب صعودی سود خالص (TTM) رتبه‌بندی کردیم. این لیست عبارتند از:

12. B2Gold Corp. (NYSE:BTG)

سود خالص (TTM): 252.80 میلیون دلار B2Gold Corp

(NYSE:BTG) در سال 2007 تأسیس شد و یک تولیدکننده طلا مستقر در کانادا است که سه معدن طلا واقع در مالی، فیلیپین و نامیبیا را اداره می کند. این شرکت عمدتاً طلا تولید می کند، اما نقره و مس نیز تولید می کند. در 22 فوریه 2023، B2Gold Corp. (BTG) نتایج مالی خود را برای سه ماهه چهارم سال 2022 اعلام کرد و درآمدی معادل 592.47 میلیون دلار گزارش کرد که 0.782 میلیون دلار انتظارات بازار را از دست داد. این شرکت EPS نرمال شده 0.11 دلار را گزارش کرد که برآوردها را 0.02 دلار از دست داد.

11. AngloGold Ashanti Limited (NYSE:AU)

سود خالص (TTM): 316.00 میلیون دلار

AngloGold Ashanti Limited (NYSE:AU) یک شرکت معدنی است که دفتر مرکزی آن در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی قرار دارد و در سراسر آفریقا، استرالیا و قاره آمریکا فعالیت دارد. این شرکت علاوه بر استخراج طلا، نقره و اسید سولفوریک را نیز به عنوان محصولات جانبی تولید می کند. پروژه Gieta، واقع در منطقه موانزا تانزانیا، پروژه شاخص AngloGold Ashanti Limited (NYSE:AU) است. این شرکت با تولید 486 کوز طلا، مهمترین پروژه این شرکت از نظر ارزش تولید طلا است که نشان دهنده تعهد این شرکت به ارائه پروژه های با کیفیت است.

در 10 ژانویه 2023، ابی آگاروال، تحلیلگر دویچه بانک، هدف قیمت خود را در AngloGold Ashanti Limited (NYSE:AU) از 20 دلار به 27 دلار افزایش داد و در عین حال رتبه خرید سهام شرکت را حفظ کرد.

طبق پایگاه داده Insider Monkey، 16 صندوق تامینی دارای سهامی به ارزش 287 میلیون دلار در AngloGold Ashanti Limited (NYSE:AU) در سه ماهه چهارم 2022 بودند، در مقایسه با 13 صندوق در سه ماهه قبل با سهام به ارزش 206 میلیون دلار.

10. Barrick Gold Corporation (NYSE:GOLD)

سود خالص (TTM): 432.0 میلیون دلار

Barrick Gold Corporation (NYSE:GOLD) یک شرکت معدنی است که عمدتاً طلا و مس تولید می کند. این شرکت دارای 10 عملیات استخراج طلا از جمله معادن طلای نوادا در ایالات متحده، Bulyanhulu و North Mara در تانزانیا، Hemlo در کانادا و Pueblo Viejo در جمهوری دومینیکن است. شرکت Barrick Gold (NYSE:GOLD) همچنین عملیات استخراج مس را در عربستان سعودی، زامبیا و شیلی اجرا می کند. بر اساس گزارش سه ماهه چهارم این شرکت، شرکت Barrick Gold (NYSE:GOLD) ارزش تولید 4.2 تا 4.6 میلیون اونس طلا در سال جاری را در مقایسه با تولید سال گذشته 4.14 میلیون اونس پیش بینی کرده است. این افزایش تولید، رکود سه ساله ای را که شاهد کاهش تولید سالانه در سال گذشته به پایین ترین سطح خود از سال 2000 بود، معکوس خواهد کرد.

در 30 ژانویه 2023، متیو مورفی، تحلیلگر بارکلیز، قیمت هدف خود را در Barrick Gold Corporation (NYSE:GOLD) از 23 دلار به 26 دلار افزایش داد و در عین حال رتبه اضافه وزن را در سهام شرکت حفظ کرد.

طبق پایگاه داده Insider Monkey، 40 صندوق تامینی سهامی به ارزش 721 میلیون دلار در شرکت Barrick Gold Corporation (NYSE:GOLD) در سه ماهه چهارم 2022 داشتند، در مقایسه با 35 صندوق در سه ماهه قبل با سهام به ارزش 777 میلیون دلار.

9. Compañía de Minas Buenaventura S.A.A. (NYSE:BVN)

سود خالص (TTM): 602.55 میلیون دلار

Compañía de Minas Buenaventura S.A.A. (NYSE:BVN) یک شرکت معدنی پرو است که در تولید فلزات گرانبها از جمله طلا، نقره، مس، آهن و روی تخصص دارد. با بیش از 68 سال تجربه در صنعت، Compañía de Minas Buenaventura S.A.A. (NYSE:BVN) در مجموع از هشت معدن فعال بهره می برد. از میان این معادن، چهار معدن به تولید طلا، دو معدن به نقره، یک معدن به مس و یکی به آهن و روی اختصاص دارد. در 1 مارس 2023، Compañía de Minas Buenaventura S.A.A. (NYSE:BVN) نتایج مالی خود را برای سه ماهه چهارم سال 2022 اعلام کرد و درآمدی معادل 246.4 میلیون دلار گزارش کرد که 36.4 میلیون دلار از برآوردهای بازار پیشی گرفت.

8. Wheaton Precious Metals Corp. (NYSE:WPM)

سود خالص (TTM): 669.12 میلیون دلار

Wheaton Precious Metals Corp. (NYSE:WPM) یک شرکت چندملیتی کانادایی است که در خرید و فروش ذخایر طلا، پالادیوم، نقره و کبالت تخصص دارد. برخلاف شرکت‌های استخراج سنتی، Wheaton Precious Metals Corp. (NYSE:WPM) هیچ معدنی را اداره نمی‌کند. در عوض، این شرکت تمام یا بخشی از کبالت و فلزات گرانبها را از چندین معدن با کیفیت بالا خریداری می کند. در حال حاضر، شرکت Wheaton Precious Metals Corp. (NYSE:WPM) قراردادهای برای 21 معدن عملیاتی و 13 پروژه توسعه دارد که مجموعه متنوع دارایی های فلزات گرانبها را برجسته می کند.

در 30 ژانویه 2023، متیو مورفی، تحلیلگر بارکلیز، قیمت هدف خود را در Wheaton Precious Metals Corp. (NYSE:WPM) از 40 دلار به 42 دلار افزایش داد و در عین حال رتبه‌بندی Equal Weight را در سهام شرکت حفظ کرد. به گفته این تحلیلگر، رشد اقتصادی قوی تر از حد انتظار بوده است. این تحلیلگر پیشنهاد می کند که سرمایه گذاری در طلا یک انتخاب عاقلانه برای محافظت در برابر بدتر شدن بالقوه وضعیت اقتصادی است و تحلیلگر همچنان طلا را بر سهام مس ترجیح می دهد.

بر اساس پایگاه داده Insider Monkey، 28 صندوق تامینی سهامی به ارزش 672 میلیون دلار در Wheaton Precious Metals Corp. (NYSE:WPM) در سه ماهه چهارم 2022 داشتند، در مقایسه با 25 صندوق در سه ماهه قبل با سهام به ارزش 564 میلیون دلار.

7. Agnico Eagle Mines Limited (NYSE:AEM)

سود خالص (TTM): 670.24 میلیون دلار

Agnico Eagle Mines Limited (NYSE:AEM) یک شرکت معدنی کانادایی است. این شرکت در اکتشاف، توسعه و تولید مواد معدنی تخصص دارد و این کار را از طریق بهره برداری از معادن زیرزمینی و روباز واقع در کانادا، مکزیک، فنلاند و استرالیا انجام می دهد. مجموعه پروژه گسترده Agnico Eagle Mines Limited (NYSE:AEM) شامل پنج معدن زیرزمینی، سه معدن روباز، و سه معدن با عملیات معدنکاری زیرزمینی و روباز است که عملیات متنوع و قابلیت‌های فنی شرکت را نشان می‌دهد.

در 30 ژانویه 2023، متیو مورفی، تحلیلگر بارکلیز، قیمت هدف خود را در Agnico Eagle Mines Limited (NYSE:AEM) به 65 دلار افزایش داد و در عین حال رتبه اضافه وزن را در سهام شرکت حفظ کرد.

بر اساس پایگاه داده Insider Monkey، 41 صندوق تامینی سهامی به ارزش 613 میلیون دلار در Agnico Eagle Mines Limited (NYSE:AEM) در سه ماهه چهارم 2022 داشتند، در مقایسه با 39 صندوق در سه ماهه قبل با سهام به ارزش 598 میلیون دلار.

6. Gold Fields Limited (NYSE:GFI)

سود خالص (TTM): 701.30 میلیون دلار

Gold Fields Limited (NYSE:GFI) که مقر آن در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی است، یک شرکت معدنی طلا است که به کاوش، توسعه و تولید مس و طلا می پردازد. چندین معدن روباز و زیرزمینی توسط این شرکت در قاره آمریکا، استرالیا، آفریقای جنوبی و غرب آفریقا اداره می شود. معادن روباز شامل Cerro Corona، Salares Norte، Gruyere، Damang، Tarkwa و Asanko است و معادن زیرزمینی شامل معدن South Deep در منطقه آفریقای جنوبی است. علاوه بر این، Gold Fields Limited (NYSE:GFI) همچنین دارای 100 درصد سهام در معادن Agnew، St Ives و Granny Smith در استرالیا است.

طبق پایگاه داده Insider Monkey، 17 صندوق تامینی سهامی به ارزش 385 میلیون دلار در Gold Fields Limited (NYSE:GFI) در سه ماهه چهارم 2022 داشتند، در مقایسه با 24 صندوق در سه ماهه قبل با سهام به ارزش 362 میلیون دلار.

5. Franco-Nevada Corporation (NYSE:FNV)

سود خالص (TTM): 756.50 میلیون دلار

شرکت فرانکو-نوادا (NYSE:FNV) که در سال 1983 تأسیس شد، یک شرکت حق امتیاز و سرمایه گذاری متمرکز بر طلا است. این شرکت دارای پرتفوی متنوعی از دارایی های نقدی است که شامل طلا، نقره و سایر فلزات گروه پلاتین (PGM) می شود. این دارایی ها در مناطق آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، مکزیک، ایالات متحده، کانادا و سایر کشورهای جهان مستقر هستند. شرکت فرانکو نوادا (NYSE:FNV) همچنین در بخش انرژی در ایالات متحده و کانادا سرمایه گذاری کرده است و تنوعی را به مجموعه پروژه های خود اضافه کرده است.

در 7 فوریه 2023، Cosmos Chiu، تحلیلگر CIBC، قیمت هدف خود را در شرکت Franco-Nevada Corporation (NYSE:FNV) از 230 دلار کانادا به 240 دلار کانادا افزایش داد و در عین حال رتبه برتر را در سهام شرکت حفظ کرد.

بر اساس پایگاه داده Insider Monkey، 27 صندوق تامینی سهامی به ارزش 841 میلیون دلار در شرکت فرانکو-نوادا (NYSE:FNV) در سه ماهه چهارم 2022 داشتند، در مقایسه با 28 صندوق در سه ماهه قبل با سهام به ارزش 857 میلیون دلار.

4. Newcrest Mining Limited (NCM.AX)

سود خالص (TTM): 867.00 میلیون دلار

Newcrest Mining Limited (NCM.AX) یک شرکت معدنی استرالیایی است که در استرالیا، پاپوآ گینه نو و کانادا فعالیت دارد. سبد پروژه های این شرکت شامل معادن 100 درصدی بروسجک، کادیا، لیهیر و تلفر و دارای مالکیت جزئی معدن رد کریس است. Newcrest Mining Limited (NCM.AX) همچنین پروژه های پیشرفته ای را در استرالیا و پاپوآ گینه نو اجرا می کند.

3. Sibanye Stillwater Limited (NYSE:SBSW)

سود خالص (TTM): 1.0 میلیارد دلار

Sibanye Stillwater Limited (NYSE:SBSW) که مقر آن در آفریقای جنوبی است، یک شرکت معدنی چندملیتی است. محصولات این شرکت شامل طلا، پالادیوم، پلاتین، رودیوم و سایر فلزات گروه پلاتین (PGMs) است. مجموعه پروژه Sibanye Stillwater Limited (NYSE:SBSW) شامل عملیات پردازش و استخراج در پنج قاره است. این عملیات شامل پروژه های طلا، مس و PGM در آفریقای جنوبی، ایالات متحده، زیمباوه، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی است. این شرکت همچنین دارای یک ملک مس و یک مرکز تصفیه مجدد روی در استرالیا است.

در 10 ژانویه 2023، ابی آگاروال، تحلیلگر دویچه بانک، قیمت هدف خود را در Sibanye Stillwater Limited (NYSE:SBSW) به 13 دلار افزایش داد و در عین حال رتبه بندی سهام این شرکت را حفظ کرد.

طبق پایگاه داده Insider Monkey، 17 صندوق تامینی سهامی به ارزش 167 میلیون دلار در Sibanye Stillwater Limited (NYSE:SBSW) در سه ماهه چهارم 2022 داشتند، در مقایسه با 18 صندوق در سه ماهه قبل با سهام به ارزش 156 میلیون دلار.

2. Public Joint Stock Company Polyus (PLZL.ME)

سود خالص (TTM): 2.57 میلیارد دلار

شرکت سهامی عام پولیوس (PLZL.ME) یک شرکت معدنی طلا مستقر در روسیه است. این شرکت به اکتشاف، استخراج، تولید و فروش طلا می پردازد. مجموعه پروژه های این شرکت شامل چندین معدن عملیاتی است که شامل معدن Olimpiada و معدن Blagodatnoye در منطقه Krasnoyarsk می شود. معدن Verninskoye و معدن آبرفت ها در منطقه Irkutsk. معدن ناتالکا در منطقه ماگادان؛ و معدن کوراناخ در شمال شرقی سیبری. شرکت سهامی عام Polyus (PLZL.ME) همچنین در پروژه های تحقیقاتی و اکتشافی در مناطق مختلف از جمله مناطق کراسنویارسک و ایرکوتسک شرکت می کند.

1. Zijin Mining Group Company Limited (2899.HK)

سود خالص (TTM): 3.05 میلیارد دلار

Zijin Mining Group Company Limited (2899.HK) یک شرکت معدنی چندملیتی مستقر در چین است. فعالیت های اصلی این شرکت شامل اکتشاف و استخراج معدن در سرزمین اصلی چین است. مواد معدنی اصلی عبارتند از طلا، مس، روی و لیتیوم. شرکت معدنی Zijin با مسئولیت محدود (2899.HK) پروژه های بزرگ طلا و مس را در چین و 14 کشور دیگر اجرا می کند. پروژه های مستقر در چین شامل معدن طلا و مس زیجینشان در فوجیان و معدن مس جولونگ در تبت است. پروژه های خارج از کشور این شرکت شامل چندین معدن طلا و مس در صربستان، کلمبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا