پرسش و پاسخ

صادق هدایت در مراسم عروسی جلال آل احمد و سیمین دانشور به آنها چه هدیه ای داد؟

صادق هدایت نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی بود. او را همراهِ محمدعلی جمال‌زاده، بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند. هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و نیز روشنفکری برجسته بود.
جلال آل احمد و سیمین دانشور دو تن از مهم‌ترین نویسندگان و روشنفکران ایرانی در قرن بیستم بودند. این دو نفر در سال ۱۳۲۹ با یکدیگر ازدواج کردند و زندگی مشترک آن‌ها تأثیر زیادی بر هر دو نفر و همچنین بر ادبیات و فرهنگ ایران گذاشت.

جلال آل احمد نویسنده، منتقد ادبی، مترجم و روشنفکر سوسیالیست بود. او یکی از پیشگامان داستان‌نویسی رئالیستی و اجتماعی در ایران بود و آثارش به مسائل اجتماعی و سیاسی ایران می‌پرداخت.

سیمین دانشور نویسنده، مترجم و پژوهشگر بود. او یکی از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات زنان در ایران است و آثارش به مسائل اجتماعی و فرهنگی ایران می‌پردازد.

ازدواج جلال آل احمد و سیمین دانشور در آن زمان با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. برخی از منتقدان معتقد بودند که این ازدواج دو نفر از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات ایران را از مسیر اصلی‌شان دور می‌کند. اما این ازدواج تأثیر عمیقی بر هر دو نفر گذاشت و باعث شد که آن‌ها در مسیر روشنفکری و مبارزه با استبداد و ظلم با یکدیگر همراه شوند.

قیمت ورق سیاه

نوشته های مشابه

قیمت ورق سیاه

صادق هدایت در مراسم عروسی جلال آل احمد و سیمین دانشور، یک یک عدد قاشق چایخوری یکبار مصرف را به عنوان هدیه به آن‌ها داد. این روایت توسط جلال آل احمد در کتاب «سفر به گربه‌های ایرانی» نقل شده است.

آل احمد در این کتاب می‌نویسد:

«در مراسم عروسی من و سیمین، هدایت یک قاشق چایخوری یکبار مصرف به ما هدیه داد. من خیلی ناراحت شدم و به هدایت گفتم: «این چه هدیه‌ای است؟» هدایت گفت: «این هدیهٔ کوچکی است، اما من فکر می‌کنم که می‌تواند برای شما مفید باشد.» من پرسیدم: «چطور می‌تواند مفید باشد؟» هدایت گفت: «یک روز که با هم دعوا کردید، می‌توانید آن را به هم پرتاب کنید و دعوا را تمام کنید.»

آل احمد در ادامه می‌نویسد:

«من از حرف هدایت خنده‌ام گرفت، اما بعد فکر کردم که شاید او راست می‌گوید. یک قاشق چایخوری یکبار مصرف هدیهٔ عجیبی است، اما شاید هدایت می‌خواسته به ما یک درس بدهد.»

این روایت نشان‌دهندهٔ طنز و کنایهٔ صادق هدایت است. او با این هدیه می‌خواسته به جلال آل احمد و سیمین دانشور بگوید که زندگی مشترک آسان نیست و باید برای حفظ آن تلاش کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا