بیشتر بشناسیم

معرفی شرکت فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکهٔ اصفهان که یک شرکت سهامی عام است، به عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی خصوصی و بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در ایران شناخته می‌شود. این شرکت در جنوب شهر کرکوند و جنوب غربی شهر مبارکه قرار گرفته است. فولاد مبارکه هم‌اکنون محرک بسیاری از صنایع بالادستی و پایین‌دستی است. این مجتمع عظیم در قسمت شرقی شهر مبارکه در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان، در زمینی به مساحت ۳۵ کیلومتر مربع واقع شده است که ظرفیتی معادل تولید سالانه ۱۰.۳ میلیون تن انواع محصولات فولادی را دارا می‌باشد.

گروه فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر مواد اولیه بیش از 3000 کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، پروفیل آهن، لوله‌های انتقال سیالات (نفت و گاز،پتروشیمی و آب)، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، صنایع فلزی، سازه‌های فلزی، صنایع بسته‌بندی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی و… را تأمین می‌نماید. شرکت هر ساله بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده نمودن نیازهای ارزی و حضور مستمر در بازارهای جهانی و توسعه آن صادر می کند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی هم اکنون پتانسیل و اعتبار لازم جهت صادرات به بیش از 38 کشور دنیا به دست آورده است.

این شرکت در سال ۱۳۵۳ (1974 میلادی) تأسیس شده و یکی از پیشروهای صنعت فولاد در کشور محسوب می‌شود که به تولید انواع فولاد پیشرفته از جمله ورق، نوار، تیرآهن، لوله، میلگرد و محصولات فولادی دیگر می‌پردازد. فولاد مبارکه اصفهان از تولید و استخراج سنگ آهن از معدن تا تولید نورد فولاد راپوشش دهی می‌نماید. این شرکت از سودآورترین شرکت‌های ایران است و به عنوان یک مجتمع عظیم تولیدی در ایران در راستای ایجاد اشتغال، سهم عظیمی در کارآفرینی برای جوانان ایرانی را داراست.

فولاد مبارکه در ۱۱ دوره جایزهٔ ملی تعالی سازمانی و ۶ دوره جایزهٔ شرکت دانشی در کشور رتبهٔ نخست را به دست آورده است و همچنین این شرکت در سال ۱۳۹۱ برای نخستین‌بار به عنوان تنها شرکت ایرانی با کسب امتیاز ۶۵۴ تندیس زرین جایزهٔ ملی تعالی سازمانی را از آن خود کند. این رتبه برای دومین‌بار با امتیاز ۶۸۲ در سال ۱۳۹۳ تکرار شد و شرکت فولاد مبارکه به عنوان سازمان سرآمد سال برگزیده شد. حضور در میان ۲۵ شرکت برتر دانشی آسیا مانند سامسونگ، تویوتا و … برای نخستین‌بار در خاورمیانه (در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷) از دیگر افتخارات چند سال گذشتهٔ این شرکت است.

این شرکت با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن، به تولید فولاد با کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی متعهد است. همچنین، فولاد مبارکه اصفهان در زمینه حفظ محیط زیست و ایمنی کارکنان نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته و به حفظ استانداردهای مربوط به این حوزه‌ها توجه ویژه‌ای دارد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با مأموریت “شهروند شرکتی مسئولیت‌پذیر، برای خلق آینده بهتر” چشم‌انداز “الگوی ملی بنگاه‌داری و حفظ جایگاه برتر در صنعت فولاد کشور با تمرکز بر توسعه تکنولوژی و زنجیره تولید متوازن” به تولید فولاد جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفیل اقدام می‌نماید.

موضوع فعالیت فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه با اهداف و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخصی تاسیس شد. هدف اولیه از تاسیس مجتمع فولاد مبارکه کمک به توسعه هر چه بهتر شرکت ذوب آهن اصفهان بود. اما با گذشت زمان و بعد از انقلاب هدف شکل‌گیری این مجموعه نیز دستخوش تغییرات شد و شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان یک واحد صنعتی مستقل کار خود را آغاز کرد. تمامی هدف‌هایی که برای این ممجموعه درنظر گرفته شود بود، به‌صورت دقیق و با بیان جزئیات در اساسنامه این شرکت ذکر شده است تا مدیران آن بتوانند با یک دید روشن در مسیر تعیین شده گام بردارند. برخی از مهم‌ترین اهداف تاسیس شرکت فولاد مبارکه اصفهان که در اساسنامه آورده شده است، عبار‌ت‌اند از:

  1. بهره‌برداری از کارخانه فولادسازی مجتمع فولاد مبارکه واقع در 74 کیلومتری شهر اصفهان
  2. انجام هرگونه فعالیت تولیدی، معاملاتی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع شرکت مرتبط باشد
  3. مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها از طریق تأسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید یا خرید یا تعهد سهام شرکت‌های موجود
  4. تهیه و تدوین و انتشار نشریات علمی و فنی و تحقیقاتی و انجام کارهای تحقیقاتی و تبلیغاتی در رابطه با موضوع فعالیت شرکت
  5. کمک و مساعدت به موسسات فرهنگی، آموزشی و ورزشی
  6. اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیر فلزی مورد نیاز صنعت فولاد از جمله‌ استخراج سنگ‌آهن، دولومیت، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره و گندله از آن
  7. انجام سایر اموری که به نحوی از انحاء به پیشبرد اهداف شرکت کمک کند.

مجتمع فولاد مبارکه دارای چهار بخش عمده تولید می‌باشد که شامل نواحی زیر است:

ناحیه آهن سازی، که دارای پنج واحد زیر می باشد:

  • واحد انباشت و برداشت مواد خام و واحد واگن برگردان شماره ۱ و ۲
  • واحد آهک سازی
  • واحد گندله سازی
  • واحدهای احیاء مستقیم ۱ و ۲
  • واحد دولومیت سازی

ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم که مهمترین و بزرگترین واحد فولاد مبارکه اصفهان است. تولید سالانه‌ی فولاد مبارکه اصفهان ۷‍‍‍‍،۴۰۰،۰۰۰ تن فولاد مذاب، و ۷،۲۰۰،۰۰۰ تن تختال می‌باشد و بخش‌های زیر را در خود جای داده است:

  • حوضچه های قراضه
  • واحد حمل و شارژ مواد فلزی شامل آهن اسفنجی (Direct Reduced Iron) یا همان DIR، فروآلیاژها و غیره
  • هشت کوره قوس الکتریکی ۲۰۰ تنی
  • هفت کوره پاتیلی
  • واحد های گاززدایی
  • پنج ماشین ریخته گری مداوم دو خطه
  • دو حوضچه خنک کننده تختال با آب
  • یک محوطه خنک سازی تختال در هوای آزاد
  • واحد تعمیرات نسوز

ناحیه نورد گرم

از چهار واحد اصلی زیر تشکیل می شود و تولید سالانه‌ی آن ۵.۵ میلیون تن است:

  1. کوره های پیشگرم
  2. خط تولید نورد گرم
  3. کارگاه غلتک نورد گرم
  4. واحد تکمیل نورد گرم

ناحیه نورد سرد

واحدهای نورد سرد می توانند تولید کننده انواع محصولات سرد شامل کلاف و ورق شیت و محصولات پوشش دار شامل ورق رول قلع اندود، ورق رول گالوانیزه و ورق رول رنگی باشد. واحدهای نورد سرد که بتواند کلیه محصولات سرد و پوشش دار را تولید کند شامل خطوط تولید زیر می‌باشد:

  • واحد های اسیدشویی شماره ۱ و ۲
  • واحد های تاندم ۵ قفسه ای و نورد دو قفسه ای برای تولید ورق های نازک قلع اندود
  • واحد شستشوی الکترولیتی ورق برای چربی زدایی
  • واحد بازپخت هیدروژنی برای اصلاح ساختار مولکولی ورق
  • واحد اسکین پاس برای ایجاد نورد سطحی روی ورق های سرد
  • واحد تمپر میل دو قفسه ای برای نورد سطحی روی کلاف های ارسالی به قلع اندود
  • خطوط برش ورق های نازک و ضخیم
  • خطوط اصلاح و بازرسی ورق
  • خط بسته بندی نیمه اتوماتیک
  • خط قلع اندود
  • خطوط برش قلع اندود
  • خط گالوانیزه
  • خط ورق رنگی

استانداردها:

  • فولادهای گرم نوردیده ساختمانی غیر آلیاژی ۰۲-۱۰۰۲۵ EN
  • فولادهای گرم نوردیده مناسب برای کاربردهای ساختمانی ۸۰-۱۷۱۰۰ DINو ۹۴-۵۷۲ A ASTو ۹۳-۵۷۳ A ASTM و ۹۳-۲۸۳ A ASTMو ASTM A36-94
  • برای سازه‌های عمومی ۸۷-JIS G 3101 و AISI/SAE
  • برای ساخت سیلندر ۹۰-۳۱۱۶G JIS
  • برای شاسی خودرو ۸۳-۱۷۱۰۲ DIN
  • برای فرم دهی سرد ۹۶-۱۰۱۱۱ EN
  • برای نورد مجدد ۱۹۸۶ / ۱ PART 1614 DIN
  • برای فرم‌پذیری و خم‌کاری ۱۹۸۶ / ۲ PART 1614 DIN
  • کشش پذیر با استحکام باال ۱۳/۲-۱۰۱۴۹ EN
  • برای فرم پذیری و خم‌کاری ۹۰-۳۱۳۱ JIS G

محصولات فولاد مبارکه به حدود ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود و در سال ۱۳۹۹ درآمد حاصل از صادرات این مجموعه صنعتی، ۱.۵ میلیون تن به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

محصولات فولاد مبارکه

همان‌طور که پیش تر گفته شد، شرکت فولاد مبارکه یکی از اصلی ترین تولیدکنندگان ورق های فولادی در کشور است. در ادامه به بررسی هر یک از تولیدات فولاد مبارکه از دیدگاه استانداردهای تولیدی، مشخصات فنی و کاربرد آنها می پردازیم:

ورق سیاه فولاد مبارکه

مهمترین محصول از بین تمام ورق های فولادی، ورق سیاه است که زمینه ساز تولید دیگر ورق ها نظیر ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی است. ورق سیاه در دو نوع St37 و St52 بسیار پرکاربرد است و بخش عظیمی از خرید و فروش ورق های فولادی به این نوع از ورق های سیاه تعلق دارد. کارخانه فولاد مبارکه با تولید ورق سیاه باکیفیت و مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی، توانسته است خود را به عنوان برترین تولید کننده ورق سیاه در کشور معرفی کند.

ورق گالوانیره فولاد مبارکه

تولید ورق گالوانیزه در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به روش غوطه وری داغ انجام می شود. مزیت این روش نسبت به روش های دیگر مقرون به صرفه بودن، امکان ایجاد ضخامت های بالای پوشش، استحکام بالا و چسبندگی مناسب پوشش گالوانیزه به فولاد پایه است. ازجمله کاربرد ورق گالوانیزه می توان به تولید ناودانی و لوله ها، مجراهای هوا و دودکش، سقف های فلزی، قطعات لوازم خانگی، قطعات خودرو و اجزای آن و غیره اشاره کرد.

ورق رنگی فولاد مبارکه

خط تولید ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان در امتداد خط گالوانیزه واقع شده است و به صورت خط پوشش دهی غلتکی طراحی گردیده است. از مزایای این خط می توان به سرعت بالا، مصرف رنگ کم و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. ورق های گالوانیزه فولاد مبارکه در صنایع ساختمانی، لوازم خانگی، صنایع فلزی مانند کابینت سازی و تابلوهای برق و صنعت حمل و نقل کاربرد دارند.

ورق روغنی فولاد مبارکه

ورق رنگی که به آن ورق سرد نیز گفته می شود، محصول نورد سرد صفحات و بیلت های فولادی است. شرکت فولاد مبارکه با تولید ورق های روغنی، نیاز صنایع داخل به این محصول پرکاربرد را تامین کرده است. ورق های روغنی فولاد مبارکه در ضخامت های 0.25 تا 3 میلی متر و عرض های 1000 و 1250 تولید می شوند.

ورق st52 فولاد مبارکه

ورق های St52 در دسته ورق های سیاه قرار می گیرند. این نوع ورق ها حاوی استحکام کششی بالا و در حدود 520 مگاپاسکال هستند و بنابراین در کاربردهایی که نیاز به استحکام و دوام بالا هست، گزینه ای ایده آل محسوب می شوند.

ورق آجدار فولاد مبارکه

ورق آجدار با نام هاي Plate Floor ، Embossed Plate و Chequered Plate در دنيا عرضه می‌شود كه عمدتا ازنوع ورق های گرم ساختمانی با سطح برجسته بوده و قابليت مقاومت دربرابر لغزش و جوش پذيری بالايی دارد. عمده مصرف ورق گرم آجدار در صنايع فراساحل، كف كشتی ها، راه پله های صنعتی، واگن سازی و خودروسازي می باشد.

عمده تركيب توليد به لحاظ ابعادی در ضخامت های 2 تا 6 ميلی‌متر و عرض های 1000 تا 1500 ميلی متر و به لحاظ كيفی شامل گريدهای S235JR و S275JR می شوند و تلرانس های ضخامت، طول، وزن و تخت بودن آنها براساس استاندارد DIN10051 است.

ورق قلع اندود فولاد مبارکه

خط تولید ورق قلع اندود فولاد مبارکه بر اساس روش الکترولیت اسیدی با محلول فرواستان طراحی گردیده است. در این روش، ورق پس از عبور از حوضچه های شست و شوی الکترولیتی و شسته شدن با آب و عبور از حوضچه اسیدشویی الکترولیتی و دو مرحله شست و شو با آب، وارد حوضچه های محتوی محلول الکترولیت شده و طی 5 مرحله، پوشش قلع اندود در دو سطح ورق ایجاد می شود. استفاده به عنوان قوطی مواد غذایی، قوطی های اسپری و نوشابه، پانل های سقفی و غیره از جمله کاربردهای ورق قلع اندود فولاد مبارکه است.

دیگر تولیدات فولاد مبارکه

علاوه بر محصولات ورق گفته شده در بالا، دیگر تولیدات کارخانه فولاد مبارکه به شرح زیر هستند:

  • ورق اسید شویی
  • ورق A283
  • ورق A516

اطلاعات ثبت و تاسیس فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تاریخ 1369/12/28 به صورت شرکت سهامی‌خاص تأسیس شده و تحت شماره 7841 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید و متعاقباً از تاریخ 1372/10/23 شروع به بهره‌برداری نموده است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تاریخ 1385/12/07 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و معاملات سهام شرکت در تاریخ 1385/12/20 با نماد معاملاتی “فولاد” آغاز شده است.

تاریخچه شرکت فولاد مبارکه اصفهان

نخستین مراحل از احداث این مجتمع عظیم و فوق‌العاده تولید فولاد در سال ۱۳۶۰ برداشته شد. هدف از این احداث در ابتدا توسعه بخشیدن به ذوب‌آهن اصفهان بوده است اما پس از انقلاب این طرح صنعتی به صورت مستقل به بهره‌برداری رسید. این عملیات در میانه جنگ ایران و عراق ادامه یافت تا زمانی که اولین کوره‌ی قوس الکتریکی این شرکت در سال ۱۳۷۹ اندازی شد و یک سال بعد در تاریخ ۲۳ دی به صورت رسمی افتتاح شد.

کوره قوس الکتریکی (Electric Arc Furnace یا EAF) یک نوع کوره صنعتی است که برای ذوب و تصفیه فلزات استفاده می‌شود. این نوع کوره در بخش‌های مختلف صنعتی، از جمله صنعت فولادسازی، استفاده می‌شود. کوره قوس الکتریکی بر اساس اصل عملکرد قوس الکتریکی که در آن از جریان الکتریکی برای ایجاد حرارت استفاده می‌شود، کار می‌کند. در داخل کوره، الکترودهایی قرار دارند که به سیستم برق متصل شده‌اند. با ایجاد یک قوس الکتریکی بین دو الکترود، جریان الکتریکی از الکترودها عبور کرده و یک بارقه الکتریکی شدید و سردار شکل می‌گیرد. این بارقه الکتریکی باعث ذوب شدن مواد فلزی موجود در کوره و تولید حرارت بسیار بالا می‌شود.

یکی از مزایای کوره قوس الکتریکی این است که می‌تواند مواد ذوبی را با دماهای بسیار بالا تا حدود ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد تولید کند. همچنین، به دلیل استفاده از برق به جای سوخت های فسیلی، این نوع کوره به طور کلی به عنوان یک روش پاک و قابل تجدید استفاده در صنعت محسوب می‌شود. کوره قوس الکتریکی عموماً برای بازیافت فلزات استفاده می‌شود، زیرا این فرآیند امکان تصفیه و ذوب مجدد فلزاتی مانند فولاد قابل استفاده را فراهم می‌کند. همچنین، با استفاده از کوره قوس الکتریکی، می‌توان از مواد ذوبی در ساخت قطعات و محصولات صنعتی مختلف استفاده کرد.

با راه‌اندازی این مجتمع تولیدات فولادی، به تدریج نیاز عمده‌ی فولاد کشور از طریق این شرکت مرتفع شد. این شرکت تولید فولاد هم اکنون برای بیش از ۳ هزار واحد تولیدی اعم از کارخانه و کارگاه مواد اولیه تولید می‌نماید.

چشم انداز فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌دنبال ایجاد یک زیرساخت مستحکم در جهت تولید انواع محصولات فولادی است و تاکنون نیز عملکرد خوبی را در این زمینه داشته است. اما همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، فولاد مبارکه به دنبال تبدیل شدن به الگوی ملی بنگاه‌داری از طریق بهبود جایگاه خود در رتبه‌بندی‌ سازمان‌های برتر، افزایش درآمد كل گروه و افزایش شاخص مجموع تاثیرگذاری اجتماعی بوده و در کنار آن نیز درصدد است تا بتواند با فزایش سهم از تولید فولاد خام كشور و افزایش میزان تولید در زنجیره ارزش صنعت، جایگاه خودش به عنوان یک واحد صنعتی برتر در صنعت فولاد كشور را حفظ نموده و در نهایت با عضویت در باشگاه جهانی فانوس دریایی، حفظ جایگاه در جایزه ملی تعالی سازمانی و كسب جوایز معتبر بین‌المللی به یک سازمان جهان‌تراز تبدیل شود.

باشگاه جهانی فانوس دریایی (The World Lantern Club) یک سازمان بین‌المللی است که به ترویج هنر فانوس دریایی و فعالیت‌های مرتبط با آن در سراسر جهان متعهد است. فانوس دریایی به یک نوع شمعدان کاغذی گفته می‌شود که در داخل آن یک شمع قرار می‌گیرد و با روشن شدن آتش شمع، در هوای شب تابیده و به آسمان می‌پردازد. باشگاه جهانی فانوس دریایی با استفاده از فعالیت‌های خلاقانه و هنری، به ترویج صلح، دوستی و همبستگی بین مردمان مختلف جهان پرداخته و از طریق هنر فانوس دریایی، پیام‌های مثبت و الهام‌بخشی را منتقل می‌کند. اعضای باشگاه جهانی فانوس دریایی می‌توانند در فعالیت‌ها و رویدادهای سازمان شرکت کرده و از فضایی برای ارتباط، همکاری و تبادل ایده‌ها لذت ببرند. به طور کلی، باشگاه جهانی فانوس دریایی هدفش ترویج هنر فانوس دریایی، ایجاد ارتباطات فرهنگی بین افراد و فراهم کردن فضایی برای تجربه و شناخت بهتر این هنر است.

صنعت فولاد در ایران یکی از پیشرانان اصلی اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود و در این زمینه نیز شرکت فولاد مبارکه اصفهان ایفاگر نقش اصلی می‌باشد. این مجموعه تاکنون گام‌های موثری را در بحث رشد و شکوفایی کشور برداشته است و در حال حاضر نیز یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی ایران است. باتوجه‌به تاثیرگذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان، در این مقاله تلاش کردیم به بررسی تاریخچه شکل‌گیری شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اهداف و چشم‌اندازهای پیش رو این مجتمع بپردازیم.

صادرات فولاد مبارکه اصفهان

فروش محصولات متنوع در شرکت فولاد مبارکه و وجود دامنه گسترده مشخصات فني بر اساس سفارش مشتريان سبب شده تا این شرکت نقش مهمی در صادرات انواع ورق فولادی به بازارهای جهانی داشته بادشد. مطابق با اهداف فولاد مبارکه، صادرات این شرکت به دو بخش خاور دور و اروپا و نیز خاور ميانه تقسيم شده است. در همین راستا و برای تحویل به موقع کالای مشتریان خارجی، این شرکت از وجود یک انبار ویژه محصولات صادراتی در بندر عباس بهره می برد.

صادرات فولاد مبارکه اصفهان نقش مهمی در توسعه صنعت فولادسازی کشور و تبادل تجاری با سایر کشورها دارد. شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محصولات فولادی خود را به بازارهای خارجی صادر می‌کند. محصولات این شرکت شامل نوارهای فولادی، ورقهای فولادی، تیرآهن، ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های روغنی و محصولات فولادی دیگر است. صادرات فولاد مبارکه اصفهان به کشورهای مختلف از جمله کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، آفریقا و اروپا صورت می‌گیرد.

با توجه به کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی محصولات فولادی مبارکه اصفهان، این شرکت موفق به ایجاد روابط تجاری بلندمدت با مشتریان خارجی شده است. صادرات فولاد مبارکه اصفهان در ارتقاء صنعت فولادسازی ایران و ارزآوری برای کشور نقش مهمی ایفا می‌کند و باعث ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی می‌شود.

عملکرد فولاد مبارکه در حوزه محیط زیست

پس از تأسیس مجتمع فولاد مبارکه، مردم ساکن در شهرهای مجاور به خصوص شهرستان مبارکه، از آلاینده بودن این تأسیسات نارضایتی‌های بسیاری داشتند. این معضل با تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه برای جمع‌آوری پساب‌های کارخانه و ارتقا و توسعه تصفیه‌ خانه‌ها، به کلی برطرف شد.

همچنین این شرکت با هزینه کردن ۲۰۰ میلیارد تومان برای برای مجهز نمودن غبارگیرها اقدام نمود و سالانه ۲۰ میلیارد تومان برای سرویس، تعمیر و نگهداری تجهیزات هزینه می‌نماید. بدین ترتیب در سال ۱۳۹۴ این شرکت از لیست صنایع آلاینده به کلی خارج شد و توانست گواهینامه‌ی استاندارد مدیریت انرژی و لوح تقدیر جامعه‌ی مدیریت سبز اروپا را دریافت نماید.

جامعه مدیریت سبز اروپا (European Green Management Society) یک سازمان غیرانتفاعی است که به ترویج مدیریت سبز و پایداری در اروپا متعهد است. این سازمان با هدف ارتقای شناخت و آگاهی در مورد مدیریت سبز و پایداری در سازمان‌ها و جوامع اروپایی تشکیل شده است. اعضای جامعه مدیریت سبز اروپا شامل مدیران، محققان، استادان دانشگاه، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان به مدیریت سبز در اروپا هستند. این سازمان به منظور دستیابی به اهداف خود، همایش‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها و دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند و همچنین منابع و مقالات مربوط به مدیریت سبز را منتشر می‌کند.

مدیریت سبز به مفهوم استفاده بهینه از منابع، کاهش تأثیرات زیست‌محیطی و ارزش‌آفرینی برای جامعه و سازمان‌ها است. بنابراین، جامعه مدیریت سبز اروپا تلاش می‌کند تا درک و آگاهی در مورد اهمیت مدیریت سبز و راهکارهای موجود را در جوامع اروپایی ترویج دهد و با همکاری اعضا، بهبود پایداری و عملکرد محیط زیستی را حمایت کند.

شرکت فولاد مبارکه همچنین دارای رکوردی در صرفه جویی مصرف آب با مصرف حدود ۵.۱ درصد است. در همین راستا شرکت فولاد مبارکه موفق شد گواهینامه مشارکت در برنامه کاهش گازهای گلخانه‌ای را از انجمن جهانی فولاد دریافت نماید.

سهامداران فولاد مبارکه

  • سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران
  • شرکت توسعه سرمایه رفاه – سهامی خاص
  • بانک تجارت
  • شرکت سرمایه‌گذاری صدرتاءمین – سهامی عام
  • موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر
  • شرکت س ا تهران
  • شرکت بهسازان انرژی تدبیرزنگان – سهامی خاص
  • شرکت س اخراسان رضوی س. خ-م ک م ف ع
  • صندوق بازنشستگی کشوری
  • شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا – سهامی خاص
  • شرکت س افارس س. خ-م ک م ف ع
  • شرکت س اخوزستان س. خ-م ک م ف ع
  • شرکت تدبیرگران اقتصاد اوراسیا م. م

شرکت‌های وابسته فولاد مبارکه

  • شرکت فولاد هرمزگان
  • شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان
  • شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال بختیاری
  • شرکت فولاد امیرکبیر کاشان
  • شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون (ایریسا)
  • شرکت فرهنگی ورزشی فولاد مبارکهٔ اصفهان
  • شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه
  • شرکت معدنی و صنعتی فولاد سنگ مبارکهٔ اصفهان
  • شرکت فلز تدارک
  • شرکت نوین الکترود ارکان
  • هلدینگ سرمایه‌گذاری توکا فولاد
  • شرکت‌های زیرمجموعه توکا
  • شرکت توکا ریل
  • شرکت آسیا سیر ارس
  • شرکت توکا کشش
  • شرکت بهین ریل
  • شرکت حمل‌ونقل توکا
  • شرکت سرمایه‌گذاری توسعهٔ توکا
  • شرکت توکا بتن
  • شرکت بهسازان صنایع خاورمیانه
  • شرکت مهندسی ساخت و مدیریت صنایع توکا (توکا EPC)
  • شرکت توکا سبز
  • شرکت تهیه و تولید مواد اولیهٔ استقلال سپاهان
  • شرکت راهبران فولاد اصفهان
  • شرکت توکا نیرو
  • شرکت کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان
  • شرکت بازرگانی توکا تدارک
  • شرکت تجاری آیندهٔ بهتر
  • شرکت فولاد متیل
  • شرکت تولیدی و خدماتی صنایع نسوز توکا
  • شرکت تولیدی لاستیک‌های صنعتی مبارکه (میرکو)
  • شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان
  • شرکت ایران ذوب
  • شرکت توکا پارسیان پیشرو
  • شرکت فولاد افزا سپاهان
  • شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال
  • شرکت البرز نیرو
  • شرکت صنایع برش ورق‌های فولادی مبارکه
  • شرکت توکا مارین
  • هلدینگ فولاد متیل
  • شرکت صنیع کاوه
  • شرکت آهن و فولاد اصفهان
  • شرکت آهن و فولاد نور
  • شرکت فولاد سهند
  • شرکت فولاد توس
  • شرکت فولاد درخشان اراک
  • شرکت فولاد گستر یزد
  • شرکت فولاد ساخت جنوب
  • شرکت فولاد سدید ماهان
  • شرکت پاسیفیک استیل

 

آدرس استان اصفهان ، شهر مباركه
کدپستی 8488111131
آدرس سایت https://www.msc.ir
شماره ثبت 7841
تلفن 031-52733618
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا